KatalogSubaru

Subaru BRZ ZD8 (2021-)

Subaru BRZ s interním označením ZD8 je druhá generace takto pojmenovaného sportovního kupé japonské značky. Představena byla v roce 2021, na český trh však vůz dorazil až na začátku roku 2023. Dokonce se dlouho zdálo, že auto do Evropy vůbec nedorazí – nakonec však přišlo, hlavně jako imagemaker. Subaru na automobilu opět spolupracovalo s Toyotou, bratrem BRZ druhé generace je Toyota GR86.

Koncepce zůstala shodná jako u první generace. Design však vychází ze stylistického směru Dynamic x Solid. Šířka zůstala shodná s předchůdcem, nové BRZ je však o 25 mm delší a o 10 mm nižší. Rozvor se natáhl o 5 mm, rozchod zadních kol pak o 10 mm.

Interiér je jednoduše navržen, ozdoben krajními kulatými výdechy ventilace. Dotyková obrazovka multimediálního systému má úhlopříčku sedm palců. Také přístrojový štít je digitální, 7″ budíky doplňuje palubní počítač.

Základem je nová platforma FR. Zapracovalo se na tuhosti, ta torzní je nyní o 50 % vyšší, a to díky tužšímu uložení převodovky nebo tužšímu zadnímu rámu. Stabilizátor je nově montován přímo do karoserie. Hodně se pracovalo také s hmotností. Nutné bezpečnostní prvky, silnější motor nebo tužší konstrukce zvýšila hmotnost o 75 kg, a tak se muselo leckde ubírat. Proto jsou tu třeba hliníkové díly karoserie, jako jsou blatníky nebo střecha, což dále pomohlo snížení těžiště. I díky těmto konstrukčním řešením je nové BRZ ve výsledku jen o 10 kg těžší než předchůdce.

Místo dvoulitru 2,4 litr

Nabídka motorů je opět omezuje na jediný. Konstruktéři vyslyšeli nářky, že atmosférický dvoulitr první generace BRZ je příliš slabý. Proto jej nahradil 2,4litrový motor, opět čtyřválcový, s protiběžnými písty. Měnilo se však sání i výfuk za účinnější řešení, objevil se tu nový vodní chladič. Výsledkem toho všeho je výkon 170 kW a točivý moment 234 N.m, zatímco předchůdce nabízel nejvýše 147 kW a 205 N.m.

Převodovky jsou k dispozici dvě. Šestistupňový manuál vychází z techniky z první generace BRZ (ZC6), konstruktéři se však zaměřili na lehčí řazení. Pomáhá tomu olej s nízkou viskozitou nebo axiální jehlová ložiska. Specialitou je pak čtvrtý synchron s karbonovou povrchovou úpravou. Také šestistupňový automat vychází z toho v minulé generaci, řadí však rychleji a přirozeněji. Samotné zpřevodování zůstalo stejné, kvůli vyšší síle motoru však automatu byly přidány další lamely. Navíc automatickou převodovku poprvé v BRZ doplňuje také soubor asistenčních systémů EyeSight.

Subaru BRZ (ZD8): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4265 x 1775 x 1280 x 2575 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 237 litrů
  • Výroba: 2021- (Ota, Japonsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *