RecenzeTesty Toyota

Test: Toyota Proace City Verso EV Long (2023)

Toyota se proslavila hlavně svými spolehlivými vozy s úsporným hybridním pohonem. V posledních letech ale její nabídka postupně expandovala, japonská automobilka nabídla hned několik sportovních modelů, stejně tak postupně rozšířila svoji nabídku užitkových vozidel a jejich osobních ekvivalentů. A to velice úspěšně, protože Toyota Proace City Verso je za první čtvrtletí roku 2023 dokonce nejprodávanější velkoprostorové auto na českém trhu. Otestoval jsem ho v prodlouženém provedení, s elektrickým pohonem, které se prodává pod označením Toyota Proace City Verso EV Long.

Konzervativní styl

Design automobilu je typická Toyota, konzervativní a jednoduché tvary přesně sedí účelně navrženému automobilu, dostupnému také jako užitkový. Příď je přitom originálně ztvárněná, sourozence v ní byste hledali marně. To zboku už je shodný technický základ s dodávkami koncernu Stellantis (Citroën Berlingo, Peugeot Rifter a spol.) jasně patrný celkovou siluetou karoserie, stejně jako bočním prosklení.

Testované Proace City Verso Long je mimochodem dlouhé 4.753 mm, rozvor má hodnotu 2.975 mm. Oproti krátkému provedení se tak liší nejen o 190 mm nataženým rozvorem, ale také delším zadním převisem, protaženým na 886 mm.

To uvnitř je shodný technický základ s Berlingem, Rifterem a spol. jasně patrný. Koncepce palubní desky je stejná s tím, že Proace City Verso využívá klasickou kapličku s přístroji jako Berlingo a ne tedy vyvýšenou jako Rifter. V duchu doby je přístrojový štít ve vyšší specifikaci digitální, tvořený 10″ obrazovkou. Grafika je přehledná, přepínání jednotlivých řešení by však mohlo být rychlejší. Stejně tak infotainment je známé „PSA“, léta užívané v Citroënech a Peugeotech ještě v dobách před vznikem skupiny Stellantis.

Hodně místa i v třetí řadě

Použité materiály i jejich zpracování jsou v rámci segmentu osobních dodávek na slušné úrovni. Základ v dodávce se podepisuje na praktičnosti i variabilitě kabiny. Vpředu je velké množství různých odkládacích prostorů – před spolujezdcem jsou hned dvě velkorysé schránky, nechybí tu ani odkládací plocha u přístrojového štítu. Doslova obří je pak schránka ve středovém tunelu mezi předními sedadly, zatímco u spolujezdce je šikovně umístěna zásuvka. Jen škoda, že se nikam nehodí uložit mobilní telefon nebo klíčky od auta, tak, aby věci neklouzaly.

Slušná délka a rozvor znamenají, že uvnitř hodně místa. Platí to přitom jak pro druhou řadu sedadel, kde mají dospělí dostatečnou rezervu před koleny i nad hlavou, ale také pro tu třetí, což nebývá zvykem. Úplně vzadu se sice kvůli nízko ukotveným sedadlům sedí hodně nízko, v nepříliš pohodlné poloze, před koleny i nad hlavou je tu ale prostoru dostatek. Zajímavou možností je pak nastupování skrze kufr díky uličce mezi sedačkami.

Pravdou ale je, že s využívanými všemi třemi řadami sedadel už nezbývá moc místa na zavazadla. Třetí řada se navíc nesklápí do podlahy, ale jen překlápí vpřed, a tak i při jejím neobsazení je velikost zavazadlového prostoru omezená. Na druhou stranou sedačky lze snadno zcela vyjmout a nechat třeba v garáži. V takové pětimístné konfiguraci je však kufr prakticky bezedný. Praktickou možností je pak otevírání jen zadního okna pro naložení drobností.

Do města ideální

Toyota Proace City Verso je i v roce 2023 dostupné s různými typy pohonu. Benzinový tříválec 1.2 Turbo a oblíbený čtyřválcový turbodiesel 1.5 D‑4D doplňuje také čistě elektrická varianta. Podobně jako sourozenci s elektrickým pohonem sází na synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu rovných 100 kW, který čerpá svoji energii z lithium-iontových baterií s kapacitou 50 kWh.

Jak už jsem zjistil při testu Peugeotu e-Rifter, elektrická varianta vyhoví jen zákazníkům, kteří plně využijí jejích schopností a nevadí jim kratší dojezd. Ten zvlášť v zimním období mnohdy stačí jen na nějakých 200 km jízdy na jedno nabití. V chladném počasí se totiž dlouhodobá spotřeba energie klidně pohybuje kolem 27 kWh/100 km. Mnohdy apetit dokonce překonává hranici 30 kWh/100 km. Spotřeba logicky roste také na dálnici, kde i kvůli vysoké stavbě karoserie si Proace City Verso EV při 120 km/h řekne o 26-27 kWh na 100 km. Ve městě si vůz řekne o 24 kWh/100 km. Na dlouhé cesty tu tudíž není, respektive je nutné počítat s vysokou frekvencí dobíjení. Na rychlonabíječce lze v praxi akumulátor dobít za zhruba hodinu.

Jízda s elektrickou osobní dodávkou je však jednoduchá. Elektropohon zajišťuje slušný zátah, zvlášť ve „sportovním“ režimu s nejvyšším výkonem 100 kW. I 80 kW výchozího módu však umí vůz slušně rozpohybovat, jen na dálnici se už projevují určité výkonnostní limity. Elektrická osobní dodávka ale bude jezdit hlavně po městě a tam je elán více než dostatečný.

Manévrování pak usnadňuje slušný rejd i lehké řízení. Potěší pak pohodlný podvozek, tedy na poměry segmentu osobních dodávek. Na větších nerovnostech už přece jen užitkový původ a s ním související tužší naladění pro vyšší nosnost poznáte. Odhlučnění je každopádně slušné, stejně tak stabilita i ve vyšších rychlostech je příkladná.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *