KatalogToyota

Toyota GR Supra J29 (2019-)

Toyota GR Supra s interním označením J29 (případně DB nebo A90 v návaznosti na předchůdce) je v pořadí už pátá generace takto pojmenovaného sporťáku japonské značky. Vyrábět se začala v roce 2019, a to díky spolupráci Toyoty s BMW, základ vozu je sdílen s roadsterem Z4 (generace G29) mnichovské automobilky. Ostatně i použité motory pocházejí z dílny BMW. Přídomek GR odkazuje na příklonnost k řadě sportovních modelů Gazoo Racing, kam spadá též GR Yaris.

Dlouhé čekání

Pátá generace Supry se oficiálně představila až zhruba 17 let po ukončení výroby čtvrté generace tohoto modelu. O jejím příchodu se však mluvilo už dlouho před její výstavní premiérou na detroitském autosalonu 2019. Konkrétně už v roce 2007 debutoval koncept FT-HS naznačující příchod takového kupé. Tehdejší světová hospodářská krize však výrobu takového auta neumožnila. Ostatně pro snížení výrobních nákladů Toyota nakonec spojila síly s BMW, jehož techniku použila. Mnichovská značka navíc pomáhala také s vývojem.

Design s dlouhou přídí a oblými rysy přímo navázal na koncept Toyota FT-1z roku 2014. Autorem tvarů je Nobuo Nakamura, ladění zajistil šéfkonstruktér Tetsuja Tada. Interiér se orientoval na řidiče. Nechyběl tu 8,8″ displej v přístrojovém štítu, doplněný o obrazovku stejné úhlopříčky od multimediálního systému na středovém panelu. Množství detailů pak odkazuje na technickou spřízněnost se soudobým BMW Z4, ať už z hlediska ovladačů nebo infotainmentu.

Šestiválec i čtyřválec

Automobilka při premiéře tvrdila, že Supra páté generace byla laděna jako sportovní vůz bez kompromisů, v té nejčistší podobě. Ostatně i proto debutovala výhradně ve formě kupé. Tím se navíc výrazněji odlišila od roadsteru BMW Z4 s tím shodným základem. Těžit má přitom z krátkého rozvoru, širokého rozchodu kol nebo vysoké tuhosti konstrukce. Konstrukční tuhost vozu byla dokonce údajně vyšší než u supersportu Lexus LFA, těžiště je zase nižší než u Toyoty GT86. Plusem je pak i ideální rozložení hmotnosti 50:50. Podvozek mimochodem tvoří vpředu vzpěry McPherson s vinutými pružinami a dvojitými klouby a vzadu víceprvkové zavěšení.

Jako první se Toyota GR Supra začala prodávat s přeplňovaným benzinovým řadovým šestiválcem o objemu tří litrů, který byl naladěný na 250 kW a standardně spárovaný s osmistupňovým automatem a pohonem zadní nápravy. Přestože motor pochází od BMW, Toyota se podílela na jeho přípravě i ladění. V roce 2020 následovala čtyřválcová verze, poháněná benzinovým čtyřválcem o výkonu 190 kW. I v tomto případě jsou zadní kola poháněna přes osmistupňovou samočinnou převodovku.

Příchod manuálu

V roce 2022 pak Toyota rozšířila nabídku Supry o verzi s manuální převodovkou. Ta byla navržena a odladěna speciálně pro spolupráci s řadovým šestiválcem uvedeného kupé. Konstrukční tým upravil stávající skříň převodovky, hnací hřídel i ozubené soukolí a odstranil zbytné komponenty (jako např. akustický paket) s cílem ještě více snížit hmotnost jednotky. Srdcem nové převodovky je nově navržená spojka o větším průměru a se zesílenou talířovou pružinou. Kvůli manuálu konstruktéři museli upravit také středový tunel auta, stávající řešení totiž neumožnilo pohodlné začlenění řadicí páky manuální převodovky.

Toyota GR Supra se pro celý svět vyrábí v rakouském Grazu, v továrně firmy Magna Steyr, kde vzniká i bratrské BMW Z4.

Toyota GR Supra: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4379 x 1854 x 1292 x 2470 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 290 litrů
  • Výroba: 2020- (Graz, Rakousko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Toyota GR Supra J29 (2019-)

  • Někdo možná řekne, že je Toyota Supra jen převlečené BMW Z4 a tahle navíc pouze se čtyřválcem pod kapotou. Odlišností je ale dost a jízda je opravdu vynikající.

    K dispozici jsem měl limitovanou edici Fuji, takže bílou barvu auta, červená zrcátka a černá kola. V interiéru bylo také dost červené. A také dost BMW. Vlastně na co sáhnete, to pochází z Německa. Vadí to však něčemu? Tohle je vlastně perfektní kombinace. Já se rozhodně nechci Toyoty nějak dotknout, ale viděli jste jejich infotainment? Jsem moc rád za ten od BMW!

    Pojďme k tomu čtyřválci. Pod kapotou můžete mít i šestiválec. Ten nabídne 340 koní, zatímco čtyřválec 258. Stejně tak i vyšší točivý moment, tedy 500 proti 400. Maximální rychlost je u obou stejná, klasických 250 km/h. A zrychlení na sto zvládne šestiválec za 4,3 a čtyřválec za 5,2. Asi si zatím říkáte, že je to jasná volba. Šestiválec je ve všem lepší. Je tu ale otázka ceny a toho, že menší z motorů je prostě fantastický.

    O dva válce chudší motor je levnější. Má fantastický zvuk, úžasný projev a spotřebu téměř z říše snů. Můj průměr při běžném ježdění byl nějakých 7,7 litru! A to jsem se neloudal! Auto ani náznakem není pomalé, skvěle se řídí a právě třeba pro mě konkrétně je tahle porce výkonu tak akorát. Je to jen můj pohled na věc, ale já nemám rád až moc silná auta. Neříkám, že se 340 koňmi je Supra nějaká bestie, ale těch 258 mi naprosto vyhovovalo.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-toyota-supra-2-0/

    Reagovat
  • Toyota GR Supra s dvoulitrovým čtyřválcem je zajímavou volbou pro řidiče toužící po hezkém nevšedním kupé s hbitým a úsporným motorem, ale bohužel postrádá emoce dospělejší ségry. I když je výkon čtyřválce slušný a jemný řev ve vysokých otáčkách umí vykouzlit úsměv na tváři, v základní GR Supře mi bohužel chybí sametový chod, sytý zvuk a solidní výkon řadového šestiválce. Z podvozku a brzd navíc cítíte, že jsou vyvinuté právě pro nejsilnější motorizaci, která je jasnou volbou, když se rozhodnete pro novou Supru a nezáleží vám na penězích.

    Více na: https://templeofspeed.cz/toyota-gr-supra-2-0-dynamic-test/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *