Toyota Yaris se už vyrábí v Česku. První kus je rudý hybrid

Toyota spouští sériovou výrobu modelu Yaris ve svém českém závodě TMMCZ v Kolíně-Ovčárách. První kousek, v červeném laku a hybridním pohonem v útrobách, sjel z místní montážní linky v úterý 9. listopadu 2021 ve zhruba 10:20. Tento exemplář jako připomínka historického milníku zůstane ve vlastnictví závodu, další vyráběné kusy už míří k zákazníkům.

Pro továrnu dosud známou jako TPCA je to historický milník. Od roku 2005 se tu vyrábí „kolínská trojčata“, Citroën C1, Peugeot 107/108 a Toyota Aygo, to ale byly vždy vozy se shodným technickým základem. Až nyní závod poprvé ve své historii vyrábí dva konstrukčně odlišné modely. Yaris je navíc o segment větší než Aygo.

Velké změny v Kolíně

Zahájení výroby hatchbacku segmentu B je součástí letošních změn kolínského závodu. Ten na začátku roku 2021 plně přešel pod křídla Toyoty, a to v rámci ukončení spolupráce japonské automobilky s Citroënem a Peugeotem v oblasti miniaut. Po vzoru ostatních továren výrobce se tak přejmenoval na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) a proměnil své výrobní portfolio. Citroën C1 a Peugeot 108 na konci roku v Kolíně končí, s přímou náhradou už se nepočítá, a tak Toyota hledala cesty, jak naplnit výrobní kapacitu české továrny. Řešením se ukázala výroba druhého modelu. Toto řešení navíc flexibilněji naplní výrobní kapacitu závodu, který nebude tolik závislý na životním cyklu jednoho modelu, u něhož vždy postupem let počet vyrobených kusů klesá.

Toyota Yaris se přitom vyrábí na stejné lince jako Aygo. Montáž tak od slisování zabere zhruba osm hodin, kvůli komplexnějšímu základu se však na vybraných stanovištích montuje více dílů. Nový Yaris je přitom pro TMMCZ milník i v tom, že se v Kolíně vůbec poprvé vyrábí také auto s hybridním pohonem.

Tři roky příprav

Příprava sériové výroby Yarisu v České republiky trvala zhruba tři roky a vyžádala si nábor 1.600 nových zaměstnanců. Toyota do ní investovala v přepočtu na 4,5 miliardy korun. Za tuto částku byly vybudovány nové haly, například sklad baterií pro hybridy nebo třeba prostory pro předvýrobu vybraných komponentů. Nadále však platí metoda just-in-time, kdy většina dílů se dováží prakticky rovnou na montážní linku, podle toho, jak jsou potřeba. Zdejší sklady jsou jen minimální, Toyota má lokální zásoby dílů jen asi na 400 vozů.

Sériová výroba přitom byla spuštěna s několikatýdenním zpožděním. Podle původních plánů se Yaris měl začít vyrábět v Kolíně už v srpnu, pandemie koronaviru a následný nedostatek výrobních komponentů nicméně omezil produkci, a tak se Toyota raději zaměřila na výrobu již objednaných, stávajících modelů. Objednávky na C1, 108 a současné Aygo jsou nicméně již uzavřeny, výroba této trojice bude ukončena někdy do konce roku. Nástupce dostane jen Aygo, v podobě maličkého crossoveru Aygo X, který se v Kolíně začne vyrábět někdy v první polovině roku 2022. Podle předběžných zpráv má na trh dorazit na začátku června 2022.

Toyota přitom do budoucna počítá s tím, že se výrobní kapacita kolínského továrnu rovnoměrně rozloží mezi Yaris a Aygo X. Aktuálně tu vzniká asi 700 až 800 aut denně, v budoucnu to ale může být až 980 vozů denně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.