Novinky

Volkswagen ID.Buzz dorazí v roce 2022. Elektrický Multivan odhaluje další detaily

Volkswagen jakožto velký propagátor elektrického pohonu postupně rozšiřuje nabídku takových automobilů, když postupně expanduje do nových segmentů. V roce 2022 vstoupí i do segmentu velkoprostorových automobilů, když začne vyrábět dlouhá léta avizovaný Volkswagen ID.Buzz. Co už o této elektronovince z dílny divize Volkswagen Užitkové vozy víme?

Vůbec poprvé se tento automobil ve formě konceptu představil v roce 2017 na tehdejším autosalonu v Detroitu, o rok později na veletrhu v Hannoveru následoval ID.Buzz Cargo, studie užitkové verze dříve prezentovaného auta. Už tehdy přitom bylo jasné, že automobilka počítá se sériovou verzí tohoto konceptu. Jen se ještě čekalo, kdy dorazí, což nakonec bylo finalizováno na rok 2022. Konkrétně se má vůz oficiálně představit 9. března 2022, jak na Twitteru prozradil šéf německého koncernu VW Group Herbert Diess.

O výrobu automobilu se přitom postará závod divize Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Právě z něho vyjely lehce zamaskované kusy, které Volkswagen prezentuje na nejnovějším videu. Pro Severní Ameriku se ale má Volkswagen ID.Buzz vyrábět v tamějším závodě Chattanooga.

Koncepce daná platformou MEB

Už původní koncept přitom narýsoval základní proporce i design. ID.Buzz tak sice opticky naváže na již prodávané elektromobily ID.3 a ID.4, s nimiž tvoří čistě elektrickou rodinu modelů ID., zároveň se však inspiruje někdejším „busíkem“, prvním Transporterem, oblíbeným v éře hippies. Jméno ID.Buzz přitom stále není definitivně potvrzeno, spekuluje se však o jeho použití podle konceptu, který jej avizoval.

Krátce před premiérou Volkswagen potvrdil, že základní model bude dlouhý 4.712 mm, vysoký 1.917 mm a široký 1.985 mm. Rovnou bude debutovat také užitková verze ID.Buzz Cargo, která bude o milimetr vyšší kvůli jinému nastavení podvozku. Během příštích měsíců pak dorazí i prodloužené provedení. Osobní varianta mimochodem pojme až 1.121 litrů zavazadel, ID.Buzz Cargo uveze náklad až o objemu přes 3,9 m3.

Dopředu určena byla také koncepce pohonu. ID.Buzz bude totiž dalším automobilem postaveným na modulární platformě MEB určené výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Jeho výhodou bude plochá podlaha, což bude praktické hlavně u užitkového provedení.

https://twitter.com/volkswagen/status/1474007898258817034?s=20

Při debutu 150 kW

Koncept původně naznačil možnost pohonu všech kol až o výkonu 275 kW a obří baterie s kapacitou 111 kWh, praxe ale bude o poznání konvenčnější, jak se dopředu čekalo. Potvrzena je verze s výkonem 150 kW zaručeným vzadu umístěným elektromotorem, jak se dopředu spekulovalo. Základní lithium-iontové baterie pak poskytnout kapacitu 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita). Do budoucna ale mohou dorazit i další deriváty, s bateriemi o kapacitě 60 kWh a 100 kWh.

Dojezd by dle metodiky WLTP mohl činit až 500 km. Výchozí varianta každopádně bude mít pohon zadních kol, jak u architektury MEB zvykem. Do budoucna ale má dorazit i model s pohonem obou náprav.

S touto platformou souvisí také řešení interiéru. Také elektromobil VW Užitkové vozy tak dostane jen malý digitální displej před řidičem doplněný o rozměrnou dotykovou obrazovku infotaimentu jako ID.3 a ID.4.

Moderní technika pro moderní klientelu

Volkswagen už rovněž potvrdil nasazení pokročilých systémů autonomní jízdy. ID.Buzz je testován ve verzi s autonomním pohonem na úrovni 4, což by znamenalo plně automatické řízení za určitých podmínek. Vůz by tak bez kontroly řidiče mohl zvládat třeba jízdu na správně vyznačených dálnicích. Taková řešení nicméně nejsou ještě legislativně schválena, přesto Volkswagen věří, že do roku 2025 by takové systémy autonomního řízení mohl na vybraných trzích nabídnout. Automobilka je vyvíjí s americkou společností Argo AI.

Co se týče samotné nabídky, tak automobilka potvrdila tři různé varianty přizpůsobené nové generaci klientů. ID.Buzz Cargo bude užitkové provedení s nákladovým prostorem místo zadní části kabiny, které má primárně cílit na převážkové služby fungující v centrech měst. Šestimístná osobní varianta má zase sloužit ve službách sdílené jízdy. Každé ze sedadel má být snadno přístupné a navíc s možností doplnění o osobní obrazovku pro zabavení cestujícího. Primárně pro americký trh se zase počítá s čtyřmístnou variantou, se zadními sedadly orientovanými proti směru jízdy, pro zákazníky jezdící sami nebo v malých skupinách.

Tři odlišní sourozenci

Volkswagen Užitkové vozy přitom již dopředu dává najevo, že díky příchodu ID.Buzz bude do budoucna mezi středně velkými užitkovými modely zastoupen třemi různými modely s třemi různými technickými základy. ID.Buzz využije architekturu MEB pro výhradně elektrický pohon. Loni představený Multivan T7 (tedy osobní auto ve stylu MPV) využívá modulární platformu MQB. Nadále totiž bude dostupný s konvenčními spalovacími motory (byť i jako plug-in hybrid). Naopak Transporter v nové generaci využije technický základ od Fordu. Stane se totiž bratrským modelem Fordu Transit Custom.

Na bázi ID.Buzz navíc vznikne také obytný automobil s elektrickým pohonem. Bude se jmenovat ID.California a dorazí někdy v druhé polovině desetiletí.

(vydáno 26. července 2021 15:36, naposledy aktualizováno 21. února 2022 18:48)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *