NovinkyVideo

Alfa Romeo Tonale: Známe už datum premiéry

Alfa Romeo má sice za sebou zářnou historii, v posledních desetiletích se jí ale tolik nedaří. Fiat sice do ní v uplynulých letech investoval miliardy eur, vzniklá nová generace modelů Giulia a Stelvio ale obchodně tolik neprorazila, a to přestože ji odborná veřejnost hodnotí pozitivně. I proto na další avizovanou expanzi značky zatím nedošlo a vedení musí spíše racionalizovat budoucí plány. Ta nejbližší budoucnost přitom bude ve znamení kompaktního SUV Alfa Romeo Tonale.

Postupné odsouvání

Tonale se ve formě konceptu poprvé představilo na ženevském autosalonu 2019 a přestože už v té době zaznívaly zprávy o možné sériové výrobě, zatím jsme se auta nedočkali. Ke spekulovanému rozjezdu prodejů na začátku roku 2021 nedošlo, možná i vlivem pandemie koronaviru, která dění v Itálii značně ovlivnila. Nakonec nedošlo ani na připravované zahájení prodejů na konci roku 2021.

V rámci vzniku koncernu Stellantis se totiž vedení Alfy Romeo ujal dosavadní ředitel Peugeotu Jean-Philippe Imparato, který nebyl s dosavadním projektem spokojen a nechal ho přepracovat. Úpravy údajně měly souviset se zajištěním vyššího výkonu pro plug-in hybrid. V dubnu 2021 pak Imparato přiznal, že Tonale se začne vyrábět v březnu 2022 a prodej odstartuje v červnu téhož roku. Na podzim 2021 se ale opět objevily zprávy, že je naplánované uvedení v ohrožení, tentokrát kvůli nedostatku výrobních dílů. Příchod do prodeje se tak možná pozdrží, premiéra v první polovině roku 2022 už je ale jistotou. Alfa Romeo v lednu 2022 oznámila, že se Tonale oficiálně představí 8. února 2022.

Sportovně laděné tvary

Design automobilu má z velké části navazovat na dva roky starý koncept. Údajně 90 % prvků má být použito z předobrazu. Půjde tedy o vůz vzdávající hold hned několika historickým modelům značky. Vybrané prvky mají odkazovat na Breru, Spider i 33 Stradale. Pouze dojde ke „znormálnění“ vybraných detailů. Sériové auto tak dostane klasická vnější zpětná zrcátka, dočkat se máme i konvenčnějších světlometů nebo klasických klik předních dveří. Ty zadní je ale nadále budou mít po vzoru Giulietty ukryté u C-sloupků.

Zachování koncových světel prostupujících přes celou záď z konceptu pak naznačilo vánoční video z prosince 2021, v němž se nové Tonale podle všeho poprvé ukázalo:

Také kabina podle uniklých snímků sériového auta naváže na koncept. To znamená sportovně pojatou palubní desku s výrazně tvarovanou kapličkou přístrojů a kulatými výdechy ventilace. Středový panel má být minimalistický, s několika klíčovými tlačítky a volně stojícím dotykovým displejem multimediálního systému.

Nabídka pak bude zahrnovat deriváty Veloce, Ti a Super, podobně jako u ostatních modelů značky. Do budoucna pak není vyloučen ani příchod vyloženě ostré Alfy Romeo Tonale Quadrifoglio.

Nová patnáctistovka

Technický základ má Tonale sdílet s Jeepem Compass. Ten tudíž naznačuje i nabídku motorů, která by každopádně mohla být upravena pro potřeby sportovně laděné značky. Jistotou je nicméně příchod příplatkového plug-in hybridního pohonu (avizovaného už v konceptu), který bude k dispozici už při zahájení prodejů, nebo možnost pohonu obou náprav. Právě čtyřkolku ale podle všeho zajistí právě jen plug-in hybrid, prostřednictvím elektromotoru u zadní nápravy. Půjde tedy o obdobné řešení jako u Jeepu Renegade 4xe nebo Compassu 4xe.

O výrobu se má postarat italský závod Pomigliano d’Arco, kde se do budoucna má vyrábět i Dodge Hornet, sesterské SUV určené pro severoamerický trh.

Tonale přitom vsadí na nově vyvinutý benzinový čtyřválec 1.5 FireFly, který debutoval v Jeepech Renegade a Compass. V jejich případě je hybridem s výkonem 97 kW. Spárován je totiž s elektromotorem o výkonu 15 kW, který za určitých situací umí sám pohánět kola auta. Stejné ústrojí se přitom očekává také v Tonale.

Počítá se však s několika výkonovými verzemi a příchodem plug-in hybridu. Alfa Romeo Tonale by přitom měla nabídnout i ty nejvýkonnější, pro odlišení od zbytku portfolia koncernu Stellantis. V případě plug-in hybridu se tak píše o kombinovaném výkonu 206 kW a možná i více.

Patnáctistovky se ale pravděpodobně dočkáme až v pozdějším datu. Při uvedení do prodeje Tonale zřejmě vsadí na třináctistovku, známou třeba z Jeepu Renegade. Celkové naladění ale bude sportovnější, v duchu charakteru značky, hovoří se také o vyšším výkonu.

První technická data

Některé z těchto informací následně v prosinci 2021 potvrdila některá polská média, například autoblog Spidersweb.pl. Ta se dostala k interní prezentaci, z níž vyplynulo, že Alfa Romeo Tonale bude 4.528 mm dlouhým, 1.835 mm širokým a 1.604 mm vysokým vozem, s rozvorem 2.636 mm. Právě to by potvrdilo shodný základ jako u Jeepu Compass, jehož rozvor má tu samou hodnotu.

Co se týče motorů, interní prezentace údajně mluví o vznětové šestnáctistovce s 97 kW a benzinové třináctistovce s 96 kW a 118 kW s tím, že silnější provedení bude mildhybridem. Na vrchol nabídky se pak má postavit plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 177 kW, který použije elektromotor pro pohon zadní nápravy a zajištění pohonu všech kol. I takové řešení mimochodem používá Jeep Compass.

I přestože daná data sdílí média napříč Evropou, stále nejsou oficiálně potvrzená. S ohledem na dříve prozrazené informace se však zdají vysoce pravděpodobná.

Nejmenší nebude

Alfa Romeo Tonale na trh dorazí jako nepřímý nástupce kompaktního hatchbacku Giulietta, jehož výroba už byla loni ukončena. V nabídce SUV Alfy se umístí pod Stelvio, do budoucna však nebude nejmenším zástupcem této rodiny. Počítá se totiž rovněž s malým SUV Brennero, které se má začít vyrábět v druhé polovině 2022 v polském závodě Tychy, a to i v čistě elektrické variantě. Ten bude vlastně nepřímou náhradou za malý hatchback MiTo. Navíc po začlenění Alfy Romeo do koncernu Stellantis se hovoří o tom, že by mohl nakonec přijít i přímý nástupce Giulietty, tedy nový kompaktní hatchback. Jak to bude, se teprve dozvíme, přece jen je historie Alfy v posledních letech plná nesplněných slibů.

(vydáno 20. srpna 2021 10:59, naposledy aktualizováno 24. ledna 2022 19:03)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *