KatalogBMWX3

BMW iX3 G08 (2020-)

BMW iX3 je středně velké luxusní SUV s čistě elektrickým pohonem, které bylo uvedeno v roce 2020. Automobil s interním označením G08 doplnil řadu ekologických modelů rodiny BMW i, jakožto čistě elektrická verze již prodaného SUV BMW X3 generace G01. Šlo o první SUV BMW i a také první vůz této rodiny postavený na základech již prodávaného auta.

Oproti výchozímu autu se iX3 odlišila nejen pohonným ústrojím, ale také designem. Osobitou identitu zvýrazňují pro tento model specifické konstrukční prvky. Aerodynamiku vozu optimalizují jedinečné modifikace předního a zadního nárazníku, z větší části uzavřená maska chladiče ve tvaru ledvinek nebo nově vyvinutá kola z lehké slitiny. Tyto aerodynamické optimalizace společně novému BMW iX3 propůjčují koeficient odporu vzduchu cx = 0,29.

Nechybí ani modré akcenty typické pro rodinu BMW i. Ty se objevují také uvnitř.

V této podobě ale BMW iX3 zůstala jen krátce. V roce 2021 došlo k modernizaci vzhledu, v rámci tehdejšího faceliftu výchozího modelu X3. Maska se tehdy zvětšila a dostala jednolitý rámeček. Světlomety jsou přibližně o deset milimetrů nižší než dříve, standardně využívají techniku matrix. Jiný tvar dostala i koncová světla, zatímco uvnitř se třeba měnil volič převodovky.

Pátá generace eDrive

V útrobách vozu pracuje pátá generace elektrického ústrojí BMW eDrive. Vysoká integrace celého systému elektrického pohonu přináší vzhledem k poskytovanému výkonu podstatné omezení prostorových nároků a hmotnosti použitých dílů. Konkrétně se tímto přístupem dosáhlo zvýšení hustoty výkonu přibližně o 30 procent ve srovnání s technologií BMW eDrive předcházejících elektrifikovaných modelů. Zajímavostí byl v době uvedení i synchronní elektromotor s elektromagnetickým buzením. Buzení rotoru neprobíhá permanentními magnety, nýbrž aktivně přívodem elektrické energie vytvářející magnetické pole. Díky tomu nejsou při výrobě elektromotoru potřeba vůbec žádné vzácné kovy.

Konkrétně elektrický motor vyvinutý pro BMW iX3 produkuje maximální výkon 210 kW a z nulových otáček nejvyšší točivý moment 400 Nm, který je posílán jen na zadní kola. V době premiéry šlo tudíž o nejvýkonnějším systém eDrive, jaký kdy byl použit v elektrifikovaném voze značky BMW. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má vylepšenou techniku bateriových článků – sestává se ze 188 individuálně regulovatelných prizmatických článků umístěných v 10 modulech. Je umístěna v podlaze, váží 518 kg a má kapacitu 80 kWh (využitelná 74 kWh). Zajišťuje přitom dojezd až 460 km podle metodiky WLTP. U rychlonabíjecích stanic stejnosměrným proudem ji pak lze nabíjet až nabíjecím výkonem 150 kW.

Specifický zvuk

Využití techniky již prodávaného SUV souvisí se strategií BMW „Power of Choice“, která byla zavedena s cílem uspokojit specifické potřeby zákazníků v oblasti mobility po celém světě, tedy nabídnout co nejširší paletu pohonných jednotek pro různý druh klientely. Konkrétně BMW iX3 má specifický pomocný rám zadní nápravy a speciálně navržený podvozek, díky čemuž splňuje specifické požadavky koncepce čistě elektricky poháněného vozu.

Elektrický pohon pak má zdůrazňovat i zvuk auta, který vznikl ze spolupráce mezi Hansem Zimmerem a zvukovým designérem BMW Renzem Vitalem. Zvukový doprovod, který vychází z reproduktorů uvnitř a vně vozu, byl speciálně složen pro modely BMW s elektrickými systémy pohonu. Tón se mění tak, aby odrážel styl jízdy, a poskytuje akustickou zpětnou vazbu, která dále posiluje spojení mezi řidičem a vozem. Už po stisknutí startovacího tlačítka zazní krátká kompozice, která posádku naladí na elektrický zážitek z jízdy.

Elektricky poháněné vozidlo kategorie Sports Activity Vehicle se vyrábí v čínské továrně ve městě Šen-jang, která je společným podnikem společností BMW a Brilliance Automotive. BMW iX3 je díky tomu prvním elektrickým modelem značky, který je vyroben pro export z Číny.

BMW iX3 (G08): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4734 x 1891 x 1668 x 2864 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů
  • Výroba: 2020- (Šen-jang, Čína)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “BMW iX3 G08 (2020-)

  • BMW iX3 (2022)
    BMW X3 je v současné generaci nadmíru povedeným automobilem, není tak velkým divem, že se náramně povedl také odvozený elektromobil BMW iX3.

    Ten má všechno, co byste od SUV značky BMW čekali. Především perfektně jezdí. Síly má auto na rozdávání, což se vzhledem k 210 kW dá očekává. Tohle SUV však obstojně zrychluje i nad 130 km/h, což u elektrovozů nebývá zvykem. Jízdní vlastnosti jsou díky nízkému těžišti těžícímu z baterií v podlaze naprosto jisté. Náklony karoserie v oblouku jsou minimální, na poměry SUV iX3 nečekaně hbitě mění směr. Zároveň je však pohodlné. Podvozek je sice typicky pro BMW tužší, je však dostatečně poddajný, a tak s jistotou filtruje i větší nerovnosti. Na dálnici je pak vůz tichý, jen podvozek je trochu náchylný na povrch pod koly.

    Elektrický pohon pak dá auto najevo už při nastartování, a to zajímavými tóny z reproduktorů, které pomáhal ladit slovutný skladatel filmové hudby Hans Zimmer. S elektrickým systémem se tu pak dobře pracuje. Při zařazení módu B je rekuperace brzdné energie opravdu silná, s trochou odhadu se tudíž dá jezdit jen s ovládáním jednoho pedálu. Sílu brzdění výchozího režimu pak lze nastavit přes infotainment. Plusem jsou i výrazné rozdíly mezi jízdními módy, v tom sportovním jsou reakce motoru opravdu bezprostřední.

    Spotřeba elektrické energie se v závislosti na provozu ve městě pohybuje kolem 15 až 20 kWh/100 km. Na dálnici pak iX3 jezdí za 22-24 kWh/100 km. V praxi tak BMW iX3 ujede zhruba 350 km na jedno
    nabití. Z třífázové 11kW nabíječky se pak auto dobije za nějakých 7,5 hodiny.

    Za mně jedinou slabinou je tak design, který mně tolik nezaujal a přijde mi trochu těžkopádný. Na tom moc nezměnil ani facelift z roku 2021. Hodnocení tvarů je ale vždy osobní záležitost, na které může mít leckdo odlišný názor. Naopak ke kabině nemám co dodat. Interiér bavoráků jsou dnes luxusní, s kvalitními materiály a skvělým zpracováním. Multimediální systém má pak příkladné intuitivní ovládání, rychlé reakce a skvělý obraz díky displejů s detailním rozlišením. Potíž není ani s prostorností. Zavazadelník má nadále slušných 510 litrů, což je sice méně než u výchozí X3 se spalovacími motory, avšak je to naprosto dostatečná hodnota.

    Jestliže tedy hledáte elektrické luxusní SUV s elektrickým pohonem, BMW iX3 by ve vašem výběru nemělo chybět. Jen škoda aktuálně chybějícího pohonu všech kol. Mnohá česká klientela ale nicméně bude nadále volit přece jen pořád univerzálnější BMW X3 nabízející spalovací motory, u níž se majitel nemusí omezovat sítí dobíjecích stanic a nabíjením.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *