KatalogC4Citroën

Citroën C4 (2010-2018)

Citroën C4 se v roce 2010 dočkal druhé generace s interním označením B71, na rozdíl od předchůdce však byl tento kompaktní model na evropských trzích dostupný už výhradně jako pětidveřový hatchback. Pro Čínu ale vznikl rovněž sedan. V roce 2018 byl Citroën C4 nahrazen modernizovaným modelem C4 Cactus, který se v rámci faceliftu proměnil z crossoveru v hatchback.

Design automobilu využil prvků z konceptu Citroën DS High Rider prezentovaného na ženevském autosalonu 2010. Oproti předchůdci vůz vsadil na více konzervativní tvary, sama automobilka tvrdila, že nosnou myšlenkou designérů byla elegance. Konvenčnější byl rovněž interiér, zmizel pevný střed volantu nebo digitální přístrojový štít. Mezigeneračně se C4 natáhl o 55 mm, zavazadelník se zvětšil o 82 litrů na celkových 408 l. Rozvor ale zůstal zachován, činil 2.608 mm.

Základem se stejně jako u první generace stala koncernová platforma PF2 známá i z dalších modelů Skupiny PSA. Mezigeneračně však došlo k odlehčení technického základu a zlepšení aerodynamiky. Na 15 % konstrukce připadaly tzv. zelené materiály – polymery na bázi přírodních vláken a dalších materiálů, které nejsou produkty petrochemického průmyslu.

Na trh Citroën C4 přišel s osvědčenou nabídkou motorů. Ty benzinové při uvedení do prodeje zastupovaly 1.4 VTi 95 (70 kW), 1.6 VTi 120 (88 kW) a přeplňovaný 1.6 THP 155 (115 kW) s robotizovanou převodovkou. Turbodiesely zastoupily 1.6 HDi 90 (66 kW), 1.6 HDi 110 FAP (82 kW) a 2.0 HDi 150 FAP (110 kW). Nechyběla ani úsporná varianta 1.6 e-HDi 110 FAP (82 kW) se start-stop systémem, pneumatikami s nízkým valivým odporem nebo rekuperací brzdné energie.

Postupné inovace

V průběhu doby byl pak Citroën C4 postupně vylepšován. V roce 2014 se dočkal tehdy zcela nového benzinového přeplňovaného tříválce 1.2 e-THP, splňující normu Euro 6. Pro rok 2015 pak vůz prošel decentním faceliftem, v rámci něhož se dočkal poupravených světlometů nebo rozsáhlejšího chromovaného zdobení. Uvnitř byl hlavní novinkou sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému, který si vyžádal přepracování středového panelu. Motorovou nabídku obohatila nová výkonová verze 1.2 e-THP, na straně turbodieselů se C4 dočkala modernějších jednotek 1.6 BlueHDi.

Výrobu pro evropské trhy zajišťovala francouzská továrna PSA v Mulhouse (Mylhúzy). Auto ale vznikalo pro lokální trhy také třeba v Argentině v Rusku, v Číně se pak tamější sedan vyrábí dodnes.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4329 x 1789 x 1491 x 2608 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 408 litrů
  • Výroba: 2010-2018 (Mylhúzy, Francie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Citroën C4 (2010-2018)

  • Druhá generace C4 pochází z doby, kdy se Citroën rozhodl soupeřit s VW Golf jeho vlastními zbraněmi. Jindy originální značka tak nabídla vcelku konzervativně se tvářící automobil, a tak jak zvenku, tak uvnitř. O část kouzla tak vůz přišel, zvlášť ve srovnání se zajímavě tvarovaným předchůdcem. Kvalitou zpracování vůz uměl zapůsobit, stejně jako objemným zavazadelníkem, méně už nepohodlným posazem za naplocho umístěným volantem. Podvozek byl sice houpavý, jak je u Citroënu zvykem, na rozbitých cestách se však od zadní nápravy ozývají rázy, naznačující, že na hladkém povrchu je téhle C4 lépe. Auto jsem zkoušel po faceliftu, s tehdy novým turbodieselem 1.6 BlueHDI (88 kW), který mě zaujal velice nízkou spotřebou (dlouhodobě kolem 5 l/100 km). Po letech pak auto zaujme příznivou cenou ojetin.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *