KatalogDS

DS 9 (2020-)

DS 9 je velký luxusní sedan představený francouzskou prémiovou značkou v roce 2020. Automobil s interním označením X83 na trh vstoupil jako novinka v nabídce. Prezentuje se jako vlajková loď značky, reprezentativní sedan, který stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy.

Design podle výrobce přebírá klasické principy značky DS. Vpředu tak nechybí expresivní maska, kterou doplňují světlomety s moduly otáčejícími se o 180°. Na kapotě se však poprvé objevuje gilošovaný dekor „Clous de Paris“ ve tvaru šavle, který byl dosud používán jen v interiéru vozů DS. Původní model Citroën DS z roku 1955 pak připomínají lišty ve tvaru kornoutků na okrajích střechy, do nichž jsou zasazena boční obrysová světla. Zadní blatníky, nárazník a zavazadlový prostor pak na sebe plynule navazují. osobitým prvkem jsou i koncová světla s motivem šupin.

Vnitřek pak sází na naprostý luxus, nechybí tak kůží potažená palubní deska, stejně jako sedadla s vyhříváním i odvětráváním, stejně jako masážní funkcí. Nechybí ani bohatá výbava. K dispozici je noční vidění, natáčecí adaptivní LED světlomety nebo aktivní parkovací asistent.

Primárně plug-in hybridy

Základem automobilu je modulární platforma EMP2, známá z ostatních modelů bývalého PSA (dnes Stellantis). Konkrétně jde o verzi sdílenou s prodlouženým Peugeotem 508L pro čínský trh. Rozvor náprav nicméně v tomto případě činí 2.895 mm (proti 2.848 mm u 508L). Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Specialitou je pak příplatkový adaptivní podvozek DS Active Scan, který nastavení podvozku upravuje i podle dat z kamery sledující povrch vozovky před vozidlem.

Do českého prodeje vůz vstoupil ve třech motorizacích, když všechny mají pod kapotou přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru. Základní 1.6 PureTech (165 kW) je konvenční, ostatní verze už byly plug-in hybridy. V E-Tense 225 tak šestnáctistovku s výkonem 133 kW doplňuje přední elektromotor s 81 kW, výsledkem čehož je kombinovaný výkon 165 kW. E-Tense 360 4×4 má pak jedna šestku se 147 kW a dva elektromotory, přední s 81 kW a zadní s 83 kW, výsledkem čehož je kombinvoaný výkon 265 kW. Všechny motorizace standardně spolupracují s osmistupňovým automatem.

Na konci roku 2021 pak nabídku doplnilo další plug-in hybridní provedení, E-Tense 250. To dohromady nabídlo kombinovaný výkon 184 kW, díky jedna šestce se 147 kW a přednímu elektromotoru s 81 kW.

Lehká modernizace

Pro rok 2023 se DS 9 dočkalo lehké modernizace. Uvnitř se objevila nová generace multimediálního systému DS Iris s 12″ obrazovkou dříve uvedená v kompaktním modelu DS 4. Lehce se proměnila také nabídka variant a jejich výbava. Portfolio pohonných jednotek se pak v Evropě nově omezilo výhradně na dva plug-in hybridy.

DS 9 se začalo vyrábět v roce 2020 v čínské továrně Šen-čen, odkud se dováží i do Evropy. Zajímavostí je dovoz čtyřkolky, která se dodělává až v Evropě. Z Číny se doveze výchozí auto s jedním elektromotorem, ten druhý, u zadní nápravy je mu domontován až na starém kontinentu, v domovské Francii.

DS 9 : Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4934 x 1932 x 1460 x 2895 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů (473 litrů u vozů s elektrickým víkem kufru, autdiosystémem Focal Electra a zadními odvětrávanými sedadly)
  • Výroba: 2020- (Šen-čen, Čína)

Ohodnoťte DS 9 i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „DS 9 (2020-)

  • DS 9 RIVOLI E-TENSE
    Víte, DS 9 je skvělé auto, které jsem nerad vracel. Vypadá elegantně, má skvěle zpracovaný interiér, je v něm dostatek místa a má návykově pohodlný podvozek. Jenže… Stojí na základu Peugeotu 508, což se zřejmě potenciálním zájemcům nebude líbit. A i když to vůbec není znát, někde vzadu v hlavě to hlodat může. Zároveň jde o neznámou značku, což taky nepřidá. Mnozí radši obligátně sáhnou po zaběhlých produktech od Audi, Mercedesu či BMW. Případně se dá ušetřit a vzít plně vybavený VW Passat/Arteon nebo Škodu Superb (všem však chybí taková exkluzivita a všudypřítomná elegance). Pokud ale po takovém autě pokukujete, určitě se v DS 9 svezte. Může vám padnout do oka a budete mít opravdu výjimečnou limuzínu, kterou na silnici jen tak nepotkáte. Řekl bych, že jde o skvělé auto, které je předurčeno k zániku. Ale snad se mýlím. Letos totiž prodeje sedanů této kategorie vzrostly o 31.5%, loni to byly pouhé 2%. Nejezdí sice na 10 z 10 hvězdiček, ale já mu je přesto dám. Proč? Za tu výjimečnost. Líbí se mi odhodlání značky DS, že i v této době přišla s něčím takovým. Je to právoplatný nástupce legendárních Citroënů XM a C6.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-ds-9-rivoli-e-tense-cesta-do-alp-a-vystup-na-mittleres-streitmandl/

    Reagovat
  • DS 9 Rivoli E-TENSE 225 1.6 Plug-in Hybrid (2022)
    DS 9 E-TENSE 225 přesvědčil, že jde o jedinečné auto, které si rozhodně zaslouží pozornost. Nezapadne v té sedanové šedi z Německa, která sice může být objektivně lepší, ale rozhodně ne tak exkluzivní. Když jsem v týdnu testování parkoval vedle Jaguaru XJ a uháněl po boku Maserati Quattroporte, bylo mi líto, že tato kategorie zajímavých sedanů pomalu vymírá. Je to exotický a jedinečný sedan, který si v dnešní době zaslouží obdiv. A já bych byl rád, kdyby s námi takto zajímavá auta ještě chvíli zůstala.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-ds-9-rivoli-e-tense-225-1-6-plug-in-hybrid-vic-takovych-sedanu/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *