Maserati Grecale je tu. Jako mild-hybrid i s V6

Maserati pokračuje ve své renesanci, když představuje dalšího zástupce nové generace svých aut. Po supersportu MC20, který slouží primárně jako imagemaker je tu Grecale, SUV menší než stávající Levante, které má být tahounem prodejů. Co o sobě nové Maserati Grecale během své premiéry prozradilo?

Grecale bohužel doplatilo na nešťastnou situaci ve světě. Novinka v nabídce italského trojzubce nakonec dorazila v roce 2022. Původně se však Grecale mělo představit už na jaře 2021, kvůli důsledkům pandemie koronaviru však automobilka premiéru postupně odsouvala. Nejprve na podzim 2021, následně až na jaro 2022. Vedení tento krok vysvětlilo tím, že by automobilka stejně neměla dostatek výrobních dílů, aby uspokojila očekávanou poptávku. Vedle startu sériové výroby se tak odsunula i samotná prezentace vozu.

Menší bratr Levante

Už dopředu však automobilka potvrdila, že Grecale nebude náhradou za stávající Levante, ale doplní ho v nabídce. Oproti SUV vyráběnému od roku 2016 se novinka prezentuje jako praktičtější a zároveň sportovněji orientovaný model, s ambicí být nejrychlejší a nejlépe akcelerující SUV své kategorie. Levante se proti tomu charakterizuje jakožto gran turismo pro dlouhé cesty.

Základem Maseratai Grecale se stala stejná platforma jako u Alfy Romeo Stelvio. Konkrétně je novinka dlouhá 4.846 mm, široká 2.163 mm (včetně zrcátek) a vysoká 1.670 mm. Rozvor činí 2.901 mm. Grecale tudíž je menší než Levante, 5.003 mm dlouhé SUV s rozvorem 3.004 mm.

Odkazy na minulost i moderní prvky
Design podle navazuje na supersportovní MC20. Na něj odkazují třeba vertikálně orientované světlomety, jejichž tvar dopředu prozradily prototypy postupně shazující své maskování. Koncová světla Grecale jsou pak údajně inspirovaná bumerangovými světly původního modelu 3200 GT. Sama automobilka tvrdí, že exteriér je sice sportovně laděný, není však ústupkem z hlediska vnitřního prostoru nebo komfortu.

Interiér pak sází na minimalismus s minimálním počtem tlačítek a moderní prvky. Poprvé v historii Maserati tu jsou použity digitální hodiny. Nechybí ani dvojice obrazovek na středovém panelu, s úhlopříčkou 12,3″, respektive 8,8″. Další displej se objevuje i vzadu, pro ovládání třízónové klimatizace.

Mild-hybridní čtyřválce i šestiválec

Co se týče nabízených motorů, Maserati předem lákalo na jedno pohonné ústrojí. Konkrétně na mildhybrid, s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem o objemu dvou litrů doplněným o elektrický systém s řemenem poháněným startér-generátorem a 48V baterií. Výsledkem je výkon 221 kW a točivý moment 450 N.m. Maserati přitom zdůrazňuje, že elektrifikovaný pohon nesnižuje jen spotřebu paliva, ale také pomáhá sportovním výkonům. Konkrétně to má znamenat to, že čtyřválcové mildhybridní Grecale zrychlí z 0-100 km/h za 5,6 sekundy a pojede nejvýše rychlostí 240 km/h.

To ale mluvíme o základním provedení. Vedle něj tu je ještě silnější dvoulitr s výkonem. Vrcholem, dostupným pro verzi Grecale Trofeo, se pak stává dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu tří litrů s výkonem 401 kW. Tento motor je odvozen od šestiválce v MC20. Na rozdíl od něj je však více přizpůsoben každodenním potřebám. Kvůli snížení spotřeby paliva mu tak nechybí vypínání poloviny válců.

Standardem pro všechny varianty je pohon všech kol a osmistupňový automat. Nechybí ani
Maserati VDCM,  systém, který prediktivně kontroluje dynamiku vozidla (vertikální, podélnou a laterální) v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Systém již dříve použilo MC20. Za příplatek pak bude možné pořídit také vzduchové odpružení.

Příchodem benzínových variant to však nekončí. Maserati již potvrdilo, že v roce 2023 dorazí rovněž čistě elektrická verze Grecale Folglore (italský výraz pro blesk). Odvozena bude od konvenčních modelů, dostat má 400V elektrický systém a zřejmě baterie s kapacitou 105 kWh.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.