Škoda Fabia se ve své třetí generaci prodává už od roku 2014, a tak se pomalu blíží čas nástupce. Předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Thomas Schäfer již potvrdil, že Fabia čtvrté generace dorazí v roce 2021. Co všechno už o ní víme?
Výhradně zážehové motory
Celkem dost, protože automobilka již několika měsíců před premiérou uvolňuje některé informace o novince, třeba o nabízených agregátech. „Nástupce modelu Fabia je, stejně jako aktuální model, plánován pouze se zážehovými motory, což také odpovídá poptávce ze strany zákazníků,“ prohlásil předseda představenstva automobilky na zářijovém setkání Podnikové rady, jak jej citoval týdeník Škodovácký odborář vydávaný odbory mladoboleslavské automobilky.
V únoru 2021 při oficiálním odhalení maskovaných prototypů auta pak vyšlo najevo, jaké motory vůz konkrétně nabídne. Základem bude atmosférický tříválec 1.0 MPI Evo ve verzi s 49 kW a 58 kW, který doplní přeplňovaná varianta 1.0 TSI Evo ve variantách se 70 a 81 kW. Na vrcholu nabídky pak bude stát čtyřválec 1.5 TSI Evo se 110 kW. Po postupném konci čtyřválců ve třetí generaci se tak Fabia prostřednictvím této patnáctistovky opět vrátí k čtyřválcovému agregátu.
Naopak mildhybrid nebo plug-in hybridy minimálně v prvotní fázi neočekávejme. Stejně tak poněkud překvapivě nedorazí ani verze na CNG. Volkswagen group sice vývoj těchto agregátů ukončil, v nové Fabii se ještě očekával. Už jen proto, že tříválec 1.0 TGI na stlačený zemní plyn nabízejí Scala a Kamiq, s nimiž nová Fabia bude sdílet modulární platformu MQB ve verzi A0 primárně určené pro vozy segmentu B. Už dříve byl vyloučen příchod turbodieselu 1.6 TDI, kterého se už zbavily i modely Scala a Kamiq.
Design od Stefaniho
Co se týče designu, tak už víme, že nová Fabia chystaná pro rok 2021 bude od základu navržena aktuálním šéfdesignérem automobilky Škoda Oliverem Stefanim. Ten sice do mladoboleslavské značky nastoupil už v září roku 2017, všechny dosavadní projekty ale ještě rozpracovával jeho předchůdce Jozef Kabaň.
Žádnou revoluci ale od auta s interním označením SK270 nečekejme. Očekává se evoluce známých tvarů, respektive využití motivů z větší Scaly a Octavie. Vpředu tedy čekejme charakteristicky tvarovanou masku. Vzadu zase nápis Škoda na víku zavazadelníku místo kdysi využívaného loga automobilky v této partii.
V únoru zveřejněná silueta pak prozradila výrazný prolis na bocích karoserie spojující hlavní světlomety s těmi koncovými, které jsou protažené právě do stran vozu. Nechybí ani směrem vzad se zvyšující linie oken. Bližší pohled na design pak prozradily skici zveřejněné v dubnu 2021. Ty potvrdily nízké světlomety protažené k široké masce chladiče. Automobilka tehdy zdůraznila i některé aerodynamické prvky, jako jsou optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler s tzv. finlety nebo aktivní žaluzie chladiče umístěná ve spodním otvoru pro přívod vzduchu.
Moderní a jednoduchý interiér
Co se týče interiéru, tak fotografie zamaskovaných prototypů nové Fabie a později i zveřejněná designérská skica potvrdily, že kabina novinky naváže na větší Scalu. To znamená, že si uchová samostatné konvenční ovládání ventilace, kterému bude sekundovat rozměrná obrazovka multimediálního systému na vrchu středového panelu. Novinkou však budou výrazné kulaté výdechy ventilace po stranách palubní desky. Přístrojový štít bude v základu analogový, připlatit si však bude možné za digitální řešení.
Výrazně se vylepší výbava, k dispozici bude vyhřívaný volant nebo vyhřívání čelního skla, oba prvky Fabia dosud nenabídla. Stejně tak se zadní pasažéři mohou těšit na samostatné výdechy ventilace (ze středového tunelu), což v rámci segmentu B není vůbec běžná záležitost.
Kombi přijde
Co se týče karosářských variant, dlouhou se hovořilo o tom, že ve výrobě zůstane už jen pětidveřový hatchback. Prvotní zprávy naznačovaly, že kvůli klesajícímu zájmu zákazníků a nedostatečné výrobní kapacitě už nepřijde odvozená Fabia Combi, která by navíc mohla až příliš konkurovat obdobně velké Scale. V průběhu let ale vedení na tento model změnilo názor, protože vyšlo najevo, že Fabia Combi přece jen dorazí i ve čtvrté generaci. Její příchod potvrdil na podzim 2020 sám předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer. Po konci Renaultu Clio Grandtour, by mohla být jediným malým kombíkem v Evropě, což by byla zajímavá konkurenční výhoda.
Schäfer nicméně v prosinci 2020 přiznal, že si na novou Fabii Combi počkáme až do roku 2023. Do konce roku 2022 se totiž bude vyrábět současná třetí generace kombíku. Důvodem podle zákulisních zpráv mohou být změny plánů vedení, které pozdržely vývoj. V minulosti se totiž hovořilo o tom, že Fabia Combi ve čtvrté generaci už nepřijde, když se ale našly volné výrobní kapacity, vedení automobilky dalo vozu zelenou.
O dost větší
Také technický základ byl už dopředu jistý. Bude jím modulární platforma MQB ve verzi A0 sdílená s obdobně velkými modely Volkswagen Polo a SEAT Ibiza. MQB díky využití v široké paletě modelu zlevní vývoj i výrobu, navíc umožní zástavbu pokročilých funkcí, a tak není potřeba jiných řešení. Právě výbava se má po vzoru modernějších zástupců segmentu zlepšit. Přece jen v tomto směru je na dnešní Fabii už hodně znát, že je na trhu od roku 2014.
MQB ve verzi A0 výrazně upraví proporce, automobil vyroste všemi směry. S délkou 4.107 mm bude o 110 mm delší než předchůdce a s šířkou 1.780 mm o 48 mm širší. Výška se však kvůli proporcím sníží o osm milimetrů na 1.459 mm. Fabia 4 se tak každopádně rozměrově dotáhne skoro až na kompaktní Scalu.
To pomůže vnitřnímu prostoru, stejně jako zavazadlovému prostoru, který má v případě hatchbacku vyrůst na 380 litrů, což je o 50 litrů více než u předcházející generace.
Premiéra v roce 2021
O příchodu nové Škody Fabia v roce 2021 se spekulovalo už delší dobu, Thomas Schäfer tudíž premiéru příští rok jen potvrdil. Později bylo upřesněno, že k představení dojde v květnu 2021. Šéf českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček pak v lednu oznámil, že prodej nové Fabie na českém trhu se spustí během podzimu. To mluvíme o hatchbacku, Škoda Fabia 4 Combi pak dorazí s více než ročním zpožděním, v roce 2023. Do té doby se bude prodávat stávající Fabia Combi Tour.
Prečo to auto normálne neukážete? A to čo má za lak. Dúfam že budú aj normálne farby na výber.
Měl jsem již několik vozů od Škodovky a kolikrát jsem se ptal proč nejsou jiné pastelové barvy. Bylo mi sděleno že některé barvy se pro daný vůz nehodí . Jak je možné že mi někdo diktuje jakou barvu si musím koupit a rozhodovat za mě jestli se hodí nebo ne. Všude ve světě na stejném voze , který se prodává i u nás je nožné objednat tak nádherné barvy .