Renault Espace, to je historicky jeden z průkopníků velkoprostorových automobilů, který je pro mnohé pořád symbolem MPV, a to přestože už před časem tento model změnil svou koncepci. Espace se zkrátka vzhledem k tržním trendům posunul do světa crossoverů a v aktuální, již šesté generaci dělá další krok od originálu. Z Espace je díky tomu v dnešní podobě pravověrné rodinné SUV. Jak jezdí a zda si novinka jméno Espace zaslouží, jsem zjišťoval za volantem vrcholné verze Iconic, s tříválcovým hybridem pod kapotou.
Obsah recenze
Design: Jakoby Austral vyrostl
Design šesté generace Renaultu Espace je proti předchůdcům zásadně odlišný, což není způsobeno jen stylistickým směrem značky v době vzniku auta. Zcela jiná je už samotná koncepce. Už v páté generaci Espace udělal krok do světa crossoverů a po letech se zbavil charakteristické siluety „monospace“ ve prospěch zvýšené konstituce. V aktuální šesté generaci pak už jde o typické rodinné SUV, s poněkud zaměnitelnou siluetou jiných takových aut. Nový Espace nahrazuje nejen předchozí Espace, ale také Koleos, jehož je de facto přímou náhradou.
To však neznamená, že by to novému Espace neslušeno, ba naopak. Tvary navazující na Austral jsou povedené, ať už mluvíme o elegantní přídi se světlomety protaženými o osobité kly známé i z jiných Renaultů nebo o koncových světlech s originální grafikou.
Jaké vybrat rodinné auto? Poznejte zaručeně nejlepší tipy
Odlišnost proti předchozím Espacům se mimochodem projevuje i na samotné velikosti. Auto je dlouhé 4.720 mm, což znamená, že nový Espace je o 140 mm kratší než předchůdce. Zároveň je však o 212 mm delší než Austral, z něhož technicky i vzhledově vychází.
Interiér: Luxusní kabina, třetí řada je ale ryzí nouzovka
Návaznost na Austral pocítíte také uvnitř. Palubní deska totiž vychází z té v kompaktním SUV. Nechybí tak pro Renault dnes už typická koncepce do L inspirovaná někdejšími vozy, zde tvořená dvojicí obrazovek, digitálním přístrojovým štítem a vertikálně orientovaným multimediálním systémem. Oba displeje mají skvělý obraz díky povedené grafice a vysokému rozlišení, samotný infotainment dnes patří mezi nejlepší na trhu. Díky službám Google se s ním snadno, intuitivně pracuje, a to nejen z hlediska navigace. Perfektní je i hudební systém Harman Kardon, Stalo se mně nicméně, že se systém občas seknul, což však mohla být jen chyba konkrétního exempláře.
Kabina rovněž zaujme až luxusním pojetím, v tomto směru je znát, že Renault dělá větší prostor dceřiné Dacii a staví se dnes na vrchol mainstremu, přímo proti konkurenčnímu Peugeotu. Zvolené materiály i jejich úroveň zpracování patří dnes mezi to nejlepší v rámci konkurence.
Přední sedadla jsou pak nadmíru pohodlná, snad jen masážní funkce by mohla být výraznější. Sedí se výše, jak je u SUV zvykem, výhled nicméně omezují jak poměrně silné A-sloupky, tak nižší zadní okno. Ještěže parkovací kamera má výtečný obraz. Kabina nicméně zůstává vzdušná, a to i díky velkorysé panoramatické střeše bez příčky, která je dlouhá 133 cm a široká 84 cm.
Druhá řada sedadel je přístupná dlouhými, široce se otevíranými dveřmi. Místa je tu více než dost, a to i pro dospělého, není přitom potřeba mít lavici posunutou zcela dozadu. I poloha více vpředu nabízí dostatek místa jak nad hlavou, tak před koleny. Jen sedák je ukotven velice nízko, což sice umožňuje prakticky rovnou podlahu při sklopení zadních sedadel, zato však posaz kvůli tomu není příliš pohodlný, byť samotný sedák je vcelku dlouhý. Loketní opěrku tu pak trochu překvapivě vytváří sklopené prostřední sedadlo.
To v třetí řadě sedadel už je situace jiná. Už samotné nastupování není z nejjednodušších, hlavně kvůli omezenému prostoru pro nohy. Na samotné sedačce si pak ihned všimnete velice nízkého zádového opěradla a omezeného prostoru jak nad hlavou, tak před koleny. Tohle je zkrátka typická nouzovka hodící se leda pro menší děti, od Espace jsme bývali zvyklí na něco jiného. Plusem je však zachování osvětlení, k dispozici jsou tu rovněž hned čtyři držáky na nápoje po stranách nebo dokonce USB-C vstupy.
Také zavazadlový prostor odpovídá rodinným SUV této velikosti. sedmimístná konfigurace znamená jen maličký prostor o udávaném objemu 159 litrů, což stačí leda na pár nákupních tašek. Ještě že se krycí roletka snadno skryje pod dvojitou podlahu. Po sklopení třetí řady už je to lepší, udávaných 677 litrů vystačí v pěti i na rodinnou dovolenou.
Motor: Povedený hybrid
Výběr motorizace je pro zájemce o Espace jednoduchý, k dispozici je jediná verze, v podobě E-Tech full hybrid 200 s kombinovaným výkonem 147 kW. Ta využívá už dobře známou koncepci spalovacího motoru s dvěma elektromotory a multimódovou převodovkou, v tomto případě jde však nikoliv o verzi s benzinovou atmosférickou šestnáctistovkou jako u malých Renaultu, ale nový derivát s přeplňovaným benzinovým tříválcem.
V případě Espace tak konkrétně mluvíme o tříválcovém turbomotoru o objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm a dvou elektromotorech: hlavní jednotce (50 kW, 205 Nm) poháněné lithium-iontovým akumulátorem 2 kWh/400 V pro elektrický pohon a sekundárním vysokonapěťovém startér-generátoru (18 kW, 50 Nm) sloužícímu ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů.
První test: Rodiny vyhlížejí nové elegantní SUV. Nový Peugeot 5008 se proměnil v luxusní koráb
Na ústrojí je přitom znát, že s koncepcí už Renault má nějaké zkušenosti. Sladění motorů je tak příkladné, rozjezdy naprosto hladké, přičemž Espace často sází na elektrický pohon, což pomáhá snižovat spotřebu. Nadále však platí, že hybridu nejvíce sedí spíše komfortní jízda a jemnější zacházení. Při ostřejším tempu umí převodovka při změně rychlosti trochu kopnout, pomoc elektromotoru pak někdy připomíná rychlý náběh velkého turba. Samotný spalovací motor je nicméně kultivovaný a kvalitně odhlučnění.
Celkově se mně však hybrid líbí, a to i z hlediska spotřeby paliva. Ve městě se sice dá jezdit za sedm litrů na 100 km, když je však provoz volný a citlivě pracujete s plynem, klidně se díky časté jízdě na elektřinu dostanete na 5 l/100 km. Na dálnici si vůz řekne o 7,5 l/100 km, na okreskách kolem 6-7 l/100 km.. Plusem je pak vcelku velká palivová nádrž o objemu 55 litrů, která pomáhá dojezdu bez nutnosti dotankování.
Jízdní vlastnosti: Vysoká míra komfortu
Velká rodinná SUV jsou hlavně o komfortu, což přesně platí i pro Renault Espace. Podvozek příkladně tlumí nerovnosti, a to rovněž u testovaného exempláře obouvajícího 20″ kola. Ta jsou znatelná snad jen na sérii krátkých nerovností.
Vcelku překvapivě však Espace zvládá i rychlejší tempo. Rozhodně bych od rodinného SUV nečekal takový zájem a zálibu v rychlých průjezdech obloukem. V zatáčkách se auto moc nenaklání a zůstává nadmíru jisté. V tomto mají podvozkoví mágové Renaultu velkou pochvalu.
Právě v zatáčkách autu pomáhá i natáčení zadních kol (systém 4Control Advanced dodávaný pro vyšší výbavy), který nicméně nejvíce oceníte při manévrování na parkovišti. V takovém případě totiž Espace působí jako mnohem menší auto, jak snadno se s ním manévruje.
Také odhlučnění je solidní, spalovací motor prakticky neuslyšíte, ve 130 km/h bych nicméně čekal o trochu pečlivější odhlučnění vnějšího šumu, který už je trochu znát.
Sdílet článek:
Renault Espace E-Tech full-hybrid 200: Základní technická data
Motor | E-Tech full-hybrid 200 |
---|---|
Rok | 2025 |
Objem motoru (ccm) | 1199 |
Kombinovaný výkon (kW) | 147 |
Točivý moment (Nm) | 205 |
Převodovka | 4A + 2A |
Maximální rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,8 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,7 |
Teoretický dojezd (km) | 1170 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 106 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1697/738 |
Ke spuštění motoru a řazení je potřeba výkon 18kW?
opravdu nechápu proč udělali auto s třetí radou která je nepoužitelná i pro malé děti. Pokud to srovnáme s novou 5008, Kodiakem, Santa Fe tak tohle nemůže kobkurovat. horší je už asi jen Tesla kde dětem musite uříznout hlavy a nohy.