Renault na začátku dvacátých let třetího milénia postupně obměnil svou nabídku ve velkých segmentech. V roce 2023 tak debutovalo předem očekávané sedmimístné SUV využívající techniku o rok dříve představeného modelu Austral. Auto nakonec dostalo jméno Renault Espace, přestože už o MPV nejde.
Šéf automobilky Renault Luca de Meo se již před premiérou nechal slyšet, že výrobce bude nadále používat známá a úspěšná jména z historie firmy. To o Espace bez diskuze patří, vždyť tento model v první generaci patřil mezi průkopníky kategorie MPV. „Jméno Espace, známé po celé Francii i ve světě, se rychle stalo jasnou volbou pro šestou generaci nového 5 a 7místného SUV značky Renault,“ vysvětlila značka v oficiálním prohlášení představujícím jméno novinky.
S novou, již šestou generací Renaultu Espace pro rok 2023 však byl dokončen přerod tohoto modelu. První generace tohoto modelu bývaly MPV, pátá generace se však kvůli tržním trendům proměnila v crossover. V nejnovější generaci pak auto dělá ještě další krok a stává se SUV. Nepřímo tak nahrazuje nejen dřívější Espace 5. generace (interně JR), ale zároveň i velké SUV Koleos. Automobilka tvrdí, že Espace se vždy vyvíjel tak, aby efektivně splňoval očekávání zákazníků a zaujal pozici vozu své doby.
Kompaktnější, ale prostornější
Zveřejněné fotografie dokazují dřívější zprávy, že nový Espace pro rok 2023 bude mít hodně blízko modelu Austral. Podobná je příď, zatímco silueta se odlišuje praktičtějším tvarováním. Zadní část vozu je střízlivě oživena střešním spoilerem. Zajímavostí je pak délka, hodnota 4.720 mm znamená, že nový Espace je o 140 mm kratší než předchůdce. Nový Espace je pak 1.830 mm široký a 1.645 mm vysoký. Rozvor činí 2.740 mm.
Sám výrobce avizuje, že Espace šesté generace navazuje na předchozí generace modelu, stejně jako ony chce být především pohodlný, inovativní a být vrcholem nabídky značky Renault. Až sedmimístný interiér chce být pohodlný a prostorný. Výrobce mluví o vnitřní podélné šířce 2,48 m až po třetí řadu, což je o něco více než u předcházejícího modelu.
Prostorný interiér
Zajímavostí pak je velkorysá panoramatická střecha. Střešní okno propustí více než metr čtvereční světla, na délku bude mít 1,33 m a na šířku 84 cm. Zajímavostí je řešení bez příčky.
Interiér sází na prémiové materiály a vysokou úroveň digitalizace. Už v základu tu je multimediální systém OpenR tvořený dvěma obrazovkami tvořícími písmeno L. Horizontální 12,3palcový TFT displej na přístrojové desce doplňuje vertikální 12palcový dotykový displej uprostřed středové konzoly.
Jako rodinné SUV je důležitá i praktičnost. Zadní sedadla se naklápějí až do úhlu 31 stupňů a jsou posuvná v příčném směru o 220 mm. Pokud je navíc prostřední sedadlo prázdné, mohou cestující využít středovou loketní opěrku se dvěma držáky na nápoje. Cestující ve třetí řadě (která je k dispozici bez příplatku) ocení také dostatečný prostor pro kolena (128 mm) a funkci Easy Access, které jim umožňují posunout sedadla druhé řady o 260 mm směrem dopředu a sklopit opěradla dopředu.
Plusem má být i množství odkládacích prostorů. Dohromady mají celkem objem 39 litrů, z toho 20 litrů vpředu včetně více než 6litrové přihrádky na rukavice a dvou na bočních dveří, z nichž každá má objem přes 4 litry. Na středové konzoli nejsou žádné ovladače a místo nich jsou zde dvě odkládací schránky: 2litrová pod posuvnou opěrkou rukou a 3,6litrová pod loketní opěrkou, která se otevírá směrem nahoru.
Technika využívá základ menšího Australu, s nímž nový Espace sdílí platformu CMF-C. I proto se vozu před oficiálním oznámením jména přezdívalo Renault Grand Austral. Podvozek využívá víceprvkové zavěšení vzadu, vyšší verze pak využívají systém 4Control Advanced s natáčením zadní nápravy. Díky nové konstrukci a kompaktnějším rozměrům je vůz o 215 kg lehčí než předchůdce.
Hlavně hybridy
Co se týče motorů, tak při uvedení na trh byl vůz nabídnut výhradně ve formě full-hybridu E-Tech o výkonu 147 kW. Ten zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm a dva elektromotory: hlavní jednotka (50 kW, 205 Nm) poháněná lithium-iontovým akumulátorem 2 kWh/400 V pro elektrický pohon a sekundární vysokonapěťový startér-generátor (18 kW, 50 Nm) ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů.
Očekávalo se také nasazení benzinových mild-hybridů v podobě čtyřválcové třináctistovky, k tomu však nedošlo. Turbodiesel v novém Renaultu Espace nečekejme, francouzský výrobce se těchto jednotek v osobních vozech postupně zbavil.
Facelift už v roce 2025
Poměrně překvapivým se stalo oznámení o faceliftu, k modernizaci Renaultu Espace totiž došlo už v roce 2025, tedy pouhé dva roky po uvedení na trh. Cílem bylo design auta sjednotit s novějšími modely značky. Espace se tudíž zbavil světlometů s charakteristickými kly a nahradil je nově řešenými, lichoběžníkovými světlomety ve stylu modelu Rafale, pro osobitější a výraznější vizáž. Vzadu se zase změnila koncová světla. Výsledkem úprav je, že více než třetina prvků karoserie je nových, a to včetně kapoty nebo zadních dveří.
Uvnitř se objevila nová přední sedadla. Panoramatická střecha pak nově využívá řešení Solarbay, s možností zneprůhlednění.
Nový Renault Espace se začal prodávat na jaře 2023. Výrobu zajišťuje španělská továrna Palencia.
Renault Espace: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4720 x 1830 x 1625 x 2740 mm
- Zavazadlový prostor: 159 litrů (sedmimístné uspořádání), 777 litrů (pětimístné uspořádání)
- Výroba: Palencia, Španělsko