Renault postupně obměňuje svoji nabídku ve velkých segmentech. Už delší dobu bylo známo, že připravuje sedmimístné SUV využívající techniku loni představeného modelu Austral. Tato novinka se nyní představuje pro rok 2023, jmenuje se Renault Espace, jak už se ostatně delší čas spekulovalo. A známe už i české ceny.
Šéf automobilky Renault Luca de Meo se již dříve nechal slyšet, že výrobce bude nadále používat známá a úspěšná jména z historie firmy. To o Espace bez diskuze patří, vždyť tento model v první generaci patřil mezi průkopníky kategorie MPV. „Jméno Espace, známé po celé Francii i ve světě, se rychle stalo jasnou volbou pro šestou generaci nového 5 a 7místného SUV značky Renault,“ vysvětlila značka v oficiálním prohlášení představujícím jméno novinky.
S novou, již šestou generací Renaultu Espace pro rok 2023 však byl dokončen přerod tohoto modelu. První generace tohoto modelu bývaly MPV, pátá generace se však kvůli tržním trendům proměnila v crossover. V nejnovější generaci pak auto dělá ještě další krok a stává se SUV. Nepřímo tak nahrazuje nejen dřívější Espace 5. generace (interně JR), ale zároveň i velké SUV Koleos. Automobilka tvrdí, že Espace se vždy vyvíjel tak, aby efektivně splňoval očekávání zákazníků a zaujal pozici vozu své doby.
Kompaktnější, ale prostornější
Zveřejněné fotografie dokazují dřívější zprávy, že nový Espace pro rok 2023 bude mít hodně blízko modelu Austral. Podobná je příď, zatímco silueta se odlišuje praktičtějším tvarováním. Zadní část vozu je střízlivě oživena střešním spoilerem. Zajímavostí je pak délka, hodnota 4.720 mm znamená, že nový Espace je o 140 mm kratší než předchůdce. Nový Espace je pak 1.830 mm široký a 1.645 mm vysoký. Rozvor činí 2.740 mm.
Sám výrobce avizuje, že Espace šesté generace navazuje na předchozí generace modelu, stejně jako ony chce být především pohodlný, inovativní a být vrcholem nabídky značky Renault. Až sedmimístný interiér chce být pohodlný a prostorný. Výrobce mluví o vnitřní podélné šířce 2,48 m až po třetí řadu, což je o něco více než u předcházejícího modelu.
Prostorný interiér
Zajímavostí pak je velkorysá panoramatická střecha. Střešní okno propustí více než metr čtvereční světla, na délku bude mít 1,33 m a na šířku 84 cm. Zajímavostí je řešení bez příčky.
Interiér sází na prémiové materiály a vysokou úroveň digitalizace. Už v základu tu je multimediální systém OpenR tvořený dvěma obrazovkami tvořícími písmeno L. Horizontální 12,3palcový TFT displej na přístrojové desce doplňuje vertikální 12palcový dotykový displej uprostřed středové konzoly.
Jako rodinné SUV je důležitá i praktičnost. Zadní sedadla se naklápějí až do úhlu 31 stupňů a jsou posuvná v příčném směru o 220 mm. Pokud je navíc prostřední sedadlo prázdné, mohou cestující využít středovou loketní opěrku se dvěma držáky na nápoje. Cestující ve třetí řadě (která je k dispozici bez příplatku) ocení také dostatečný prostor pro kolena (128 mm) a funkci Easy Access, které jim umožňují posunout sedadla druhé řady o 260 mm směrem dopředu a sklopit opěradla dopředu.
Plusem má být i množství odkládacích prostorů. Dohromady mají celkem objem 39 litrů, z toho 20 litrů vpředu včetně více než 6litrové přihrádky na rukavice a dvou na bočních dveří, z nichž každá má objem přes 4 litry. Na středové konzoli nejsou žádné ovladače a místo nich jsou zde dvě odkládací schránky: 2litrová pod posuvnou opěrkou rukou a 3,6litrová pod loketní opěrkou, která se otevírá směrem nahoru.
Technika využívá základ menšího Australu, s nímž nový Espace sdílí platformu CMF-C. I proto se vozu před oficiálním oznámením jména přezdívalo Renault Grand Austral. Podvozek využívá víceprvkové zavěšení vzadu, vyšší verze pak využívají systém 4Control Advanced s natáčením zadní nápravy. Díky nové konstrukci a kompaktnějším rozměrům je vůz o 215 kg lehčí než předchůdce.
Hlavně hybridy
Co se týče motorů, je potvrzen příchod nového full-hybridu E-Tech o výkonu 147 kW. Ten zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm a dva elektromotory: hlavní jednotka (50 kW, 205 Nm) poháněná lithium-iontovým akumulátorem 2 kWh/400 V pro elektrický pohon a sekundární vysokonapěťový startér-generátor (18 kW, 50 Nm) ke spuštění spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů.
Očekává se také nasazení benzinových mild-hybridů v podobě čtyřválcové třináctistovky. Turbodiesel naopak v novém Renaultu Espace nečekejme, francouzský výrobce se těchto jednotek v osobních vozech zbavuje.
České ceny
V říjnu 2023 byly zveřejněny oficiální české ceny. Začínají na částce 999.000 korun za tříválcový E-Tech full hybrid 200. Základní výbava Techno zahrnuje adaptivní LED světlomety s funkcí mlhovek, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, sledování mrtvého úhlu s aktivní korekcí jízdní dráhy, hands-free kartu, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. Nechybí ani zadní posuvná lavice, multimediální systém openR link 12″ včetně navigace, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″ nebo 19″ disky kol z lehkých slitin.
Motor | E-Tech full hybrid 200 |
---|---|
Výkon (kW) | 147 |
Maximální rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,8 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 4,6 |
Cena Techno (Kč) | 999 000 |
Cena Esprit Alpine (Kč) | 1.069.000 |
Cena Iconic (Kč) | 1.119.000 |
Nový Renault Espace se začne prodávat na jaře 2023. Do té doby se o něm dozvíme více. Výrobu zajišťuje španělská továrna Palencia.
Renault Espace: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4720 x 1830 x 1625 x 2740 mm
- Zavazadlový prostor: 159 litrů (sedmimístné uspořádání), 777 litrů (pětimístné uspořádání)
- Výroba: Palencia, Španělsko