Lancia Ypsilon (2024-)

Lancia Ypsilon 2024

Značka Lancia po začlenění do skupiny Stellantis, vzniklé fúzí koncernů PSA a FCA, pracuje na své renesanci. Usilovně vzniká nová generace aut, když se v tuto chvíli počítá se třemi modely. Prvním z nich je i nová Lancia Ypsilon, která má na trh dorazit v červnu 2024. Automobilka už odhalila její podobu.

Automobil se přitom dočkal zásadní změna koncepce. Jestliže dosavadní Ypsilon i po letech patří mezi nejprodávanější vozy v domovské Itálii, i díky dostupné cenovce, nástupce je však výrazně luxusnější. Lancia totiž do budoucna bude opět hrát roli prémiové značky. Znovu chce být jakýmsi italským Mercedesem, což je filozofie, která je patrná právě už u nové Ypsilon pro rok 2024. Nadále však jde o pětidveřové městské auto.

Jiný je rovněž technický základ. Lancia využila fúze FCA s PSA a pro Ypsilon používá společně sdílenou techniku, a to ve formě platformy CMP pro malá auta (STLA Small dle názvosloví nového koncernu). Ta umožní dále pokročit v elektrifikaci. Dosavadní Lancia Ypsilon je dostupná jako mild-hybrid, u nové generace se počítá s bateriovým elektromobilem. Ten dle předběžných zpráv nabídne dojezd až 403 km bez nutnosti nabíjet. Používá 51kWh baterie a 115kW elektromotor jako Peugeot e-208.

V nabídce jej však minimálně zpočátku doplní i hybrid. Od roku 2028 však Lancia hodlá prodávat jen elektrovozy. Do té doby tak Ypsilon nabídne výhradně elektropohon.

Moderní prvky

Sázku na luxusní charakter potvrzuje i původní edice. Úvodní Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina vznikla na oslavu 117 let od založení automobilky, a to v pouhých 1906 exemplářích, na počet roku založení. Na ní spolupracuje italská společnost designového nábytku Cassina, což se projevuje hlavně uvnitř.

Jiný je také design. Lancia vsadila na nový stylistický směr. Na starosti ho má osobně Jean-Pierre Ploué, evropský šéfdesignér koncernu Stellantis, který má k dispozici tým mladých designérů. I to naznačuje, že v rámci Stellantisu má Lancia vysokou prioritu.

Lancia přitom chce využít motivů z minulosti, avšak ztvárněné podle nejnovějších trendů. „Rádi popisujeme Lanciu jako značku „Progresivní klasiky“, kde „klasika“ znamená využití a respektování hodnoty našeho dědictví, zatímco „progresivní“ znamená naši schopnost dívat se do budoucnosti s ambicemi,“ komentuje chystaný styl generální ředitel Lancie Luca Napolitano. Konkrétně se chystané vozy mají inspirovat předními partiemi někdejší Delty a Aurelie, oblou siluetou Aurelie nebo sportovními kulatými koncovými světly 037 či Stratosu. Design má být mužštější než u předchůdce, často oslovujícího ženy.

Poznávacím znakem se stává osobitá masku, která je podsvícená. Záď pak využívá kulatých koncových světel ve stylu někdejšího Stratosu. Automobil zdobí nové logo, představené v listopadu 2022 v rámci tzv. Lancia Dne. Inspirací byl znak z roku 1957, prvně uvedený na tehdejším modelu Flaminia. Ve srovnání s mnohými jinými dnešními logy automobilek působí klasicky. Novému stylistickému jazyku výrobce říká Lancia Pu+Ra Design, kombinovat má ryzost (pure) a radikálnost (radical).

Interiér Ypsilonu

Minulostí je inspirovaný také interiér nové Ypsilon, avšak zdobený nejmodernějšími materiály. Konkrétně Lancia hodlá vsadit na moderní recyklované materiály. Nechybí ani velká obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 10,25″, jde přitom o nový sytém SALA. Stejnou velikost má i přístrojový štít.

Nová Lancia Ypsilon navíc také vyrostla. Automobilka již oznámila, že jde o městský hatchback kolem délky čtyř metrů. To předcházející provedení je dlouhé 3,84 metru.

Bude i Ypsilon HF

Milou zprávu pak v dubnu 2023 oznámil šéf značky Luca Napolitano na představení konceptu Pu+Ra HPE prezentující budoucí stylistický směr značky. Přiznal, že pro rok 2025 je chystána sportovní Lancia Ypsilon HF s výkonem 179 kW. Půjde přitom o elektromobil, podle všeho s jedním elektromotorem. Ypsilon HF s logem se slavným červeným slonem se však odliší i sníženým a rozšířeným podvozkem.

Model se spalovacím motorem vsadí na nový mild-hybrid s benzinovým tříválcem o objemu 1,2 litru pod kapotou. K dispozici mají být dvě výkonové verze se 74 kW a 100 kW.

Výrobu podle dostupných zpráv zajistí španělský závod Zaragoza, kde se vyrábí i Opel Corsa electric a Peugeot e-208 se stejným technickým základem.

Nejen pro Itálii

Důležitou zprávou je pak ta, že nová Lancia Ypsilon už nezůstane vyhrazena domácímu italskému publiku. Lancia počítá s opětovným vstupem na další evropské trhy. Při této opětovné expanzi hodlá vsadit na online prodej, chce ale rovněž mít specializované prodejny v centrech měst. Zatím se konkrétně počítá s německým, francouzským nebo belgickým trhem, třeba se ale časem dočkáme také návratu Lancie na český trh.

Nová Lancia Ypsilon je první zástupce nové generace aut této italské značky. Pro rok 2026 dorazí nová Lancia Gamma, model s ikonickým označením bude crossover s čistě elektrickým pohonem. V roce 2028 pak přijde nová Lancia Delta, která bude rovněž elektromobilem.

Lancia Ypsilon: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4080 x 1760 x 1440 x ? mm
  • Výroba: 2024-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *