Český trh

LPG, CNG, benzín, nebo nafta? Čerpací stanice nově ukážou, co je výhodnější

Vybrané čerpací stanice musí nově uvádět porovnání nákladů u motorů na benzín, naftu, plyn i elektřinu, platí to pro ty, které vedle běžných fosilních paliv nabízejí i alternativní paliva. Tato povinnost vzniká od 15. října 2022.

Novou povinnost ukládá zákon o pohonných hmotách. Provozovatel veřejně přístupné čerpací stanice, z níž je prodáván automobilový benzín a motorová nafta a současně alternativní palivo, je povinen zveřejnit na této čerpací stanici viditelně a čitelně porovnání cen pohonných hmot. Vyvěšena může být například na vstupních dveřích do prodejny čerpací stanice nebo u pokladny čerpací stanice.

„Frekvence zveřejnění je dvakrát ročně, a to do 15. dubna běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 31. březnu běžného kalendářního roku, a do 15. října běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 30. září běžného kalendářního roku,“ vysvětluje Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Podle předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka se opatření nakonec dotkne menšiny čerpacích stanic. Jen část tankovacích stanic totiž vedle běžných paliv nabízí i nějakou alternativu.

Co je výhodnější: benzin, nafta, CNG, LPG, nebo elektřina?

Novinka, která má motoristům umožnit přehlednější srovnání cen různých paliv, má podobu tabulky, která obsahuje náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG, CNG a elektřina. Spotřeba pohonných hmot se podle Ministerstva průmyslu a obchodu stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok, a to dle metodiky WLTP. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období, dle údajů Statistického úřadu.

Z aktuální verze vyplývá, že v kategorii vozidel střední třídy (např. VW Passat) činily náklady na ujetí 100 km v letošním prvním pololetí 2022 od 215 korun u benzínu, minimálně 176 korun u nafty a u CNG nejméně 250 korun.

Zajímavé je srovnání aut nižší střední třídy, tj. kompaktů (např. Renault Mégane). U nich průměrné náklady na ujetí 100 km za první pololetí roku 2022 činily od 236 Kč u benzinu, 167 Kč u nafty, 250 Kč u CNG, 134 Kč u LPG a 87 Kč u elektřiny.

Je otázka, nakolik budou takto uváděné ceny v tomto mimořádně turbulentním období relevantní. Ceny paliv se totiž i kvůli ruské agresi na Ukrajině hodně často měnily. „Začátkem roku se průměrná cena kilogramu CNG blížila ke 40 korunám, aktuálně činí asi 62 korun. Na některých plničkách ale stojí CNG dokonce 139,90 Kč/kg, což je totéž, jako by stál litr benzínu 100 korun,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje karty pro odběr benzínu, nafty a CNG i pro dobíjení elektromobilů.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *