Motorky už brázdí silnice. Potřebují povinné ručení?

Motocykl: Povinné ručení

Teploty se už drží ve stabilních teplotách a na silnicích se už zase nějakou dobu prohání motorkáři na svých plechových miláčcích. Většina z nich to asi ví, přesto není na škodu si připomenout, že i na motorku musíte mít pojištění odpovědnosti, ale není nutné, aby platilo celý rok. Jak to?

Motorky nemají žádné výjimky a musí mít povinné ručení. Zákon č. 168/1999 Sb., tuto povinnost ukládá. Do kategorie motocyklů patří:

  • motorová kola,
  • tříkolky a čtyřkolky,
  • motorové koloběžky,
  • skútry,
  • motorky.

Celoroční nebo krátkodobé povinné ručení?

Každý z variant má své výhody a nevýhody. Jednou z možností je zřídit si smlouvu vždy na začátku roku a hned po ochlazení ji zase ukončit. Pokaždé, když smlouva o povinném ručení skončí, musí majitel schovat motorku do garáže a odnést značky na registr vozidel. V praxi ale nejde o příliš častou variantu a řidiči hledají trochu jednodušší možnosti. Celoroční povinné ručení má neomezenou platnost, a pokud jezdíte opatrně bez nehod, nezaplatíte na ceně o tolik víc než na sezónním. Už několik let se s ladovskou zimou příliš nepotkáme a někdy je v prosinci pomalu tepleji než na jaře. Někteří skuteční nadšenci tak vyjíždějí na motorce i v zimních měsících a pro ně je lepší pojištění na celý rok.

Některé pojišťovny nabízí možnost předčasně ukončit smlouvu o povinném ručení kdykoliv, v podstatě ze dne na den, kvůli neočekávaným okolnostem, kam patří i špatné počasí.

Vyplatí se sezónní povinné ručení na motorku?

Na takovou otázku není jednoznačná odpověď. Určitě je to ideální varianta pro toho, kdo skutečně jezdí jen v letní sezóně a v chladnějším počasí nechává motorku v garáži. Pak může skutečně ušetřit, zvlášť když je dnes nabídka pojištění docela široká. V tomto ohledu je logické, že motorkář chce platit co nejméně. Kdo ale chce mít možnost kdykoliv vyjet, potřebuje celoroční pojištění. Mimo definovanou dobu v pojistné smlouvě totiž nikdo vyjet nesmí a musí si nechat v pěkném slunečním zimním dni zajít chuť.

Věnujte pozornost výběru poskytovatele povinného ručení. S trochou hledání a dávkou štěstí najdete nabídku, která nebude stát o tolik víc jako pojištění na sezonu.

Máte správně nastavenou pojistnou smlouvu?

Nabídka pojišťoven se často výrazně liší a konkurence je veliká. Vybírejte poskytovatele s rozvahou, abyste za stejnou službu zbytečně neplatili víc, než musíte. Především dobře prostudujte pojistnou smlouvu. Neměla by chybět informace o tom, že povinné ručení na motorku kryje veškeré hmotné i nehmotné škody poškozenému, když způsobíte nehodu vaším motocyklem. Pojišťovna by měla hradit škodu jak na majetku poškozené osoby, tak i náklady na případnou léčbu zraněných, právní pomoc, odškodné či odstranění škod. Škody na vašem motocyklu nebo na vašem zdraví už běžné povinné ručení nekryje. Tam musíte mít havarijní pojištění.

Jaké faktory ovlivňují cenu povinného ručení

U motocyklů je to podobné jako u aut. Cenu ovlivní typ stroje a objem motoru. Čím silnější stroj, tím dražší pojistka. Často se přihlíží i k věku řidiče, místu bydliště nebo k počtu měsíců bez nehody.

Platí vám vaše povinné ručení v zahraničí?

Na vaši motorku se vztahuje při cestách do zahraničí uzavřené povinné ručení. Samozřejmě se vždy najdou výjimky, například v Kosovu se povinné ručení neuzavírá, ale musí ho zaplatit ten, kdo do země přijede. Je to 15 EUR na 15 dní, což je nejkratší možná doba platnosti. Konkrétní podmínky najdete na stránkách ministerstva zahraničí. Pozor také na to, že nehody v cizině jsou mnohem dražší než u nás. Podle České asociace pojišťoven je průměrná škoda povinného ručení až dvojnásobná oproti ČR. Na cestu do ciziny se preventivně vybavte i havarijním pojištěním. Také to lze sjednat krátkodobě na dobu, kterou potřebujete.

A co dělat bezprostředně po nehodě? Vypněte motor, zapněte výstražná světla, případně poskytněte první pomoc a přivolejte záchranku. Není-li nikdo zraněn, obhlédněte s dalším účastníkem nebo účastníky místo nehody a snažte se rozumně domluvit a určit, kdo za to může. Policie se musí volat podle pravidel dané země, ale pravděpodobně se nic nestane, když ji raději přivoláte. Pak musíte s ostatními vyplnit evropský standardizovaný protokol o nehodě. Místo nehody také pečlivě vyfoťte. Určitě kontaktujte svou pojišťovnu a využijte asistenční linku. Poradí vám, jak postupovat a pomohou problém vyřešit. Rozhodně odmítněte lokální asistenční službu.

Kam se obrátit, když utrpíte škodu vy?

Obraťte se na pojišťovnu viníka, stejně jako byste to udělali v České republice. Nedaří se vám to? Využijte Informační středisko pro poškozené provozované Českou kanceláří pojistitelů. V jejich aplikaci zadáte všechny informace o nehodě, a tak dojde k nahlášení nehody jejím prostřednictvím.

Na motorce myslete na bezpečnost

Nehoda může potkat na silnici kohokoliv, ovšem motorkáři z toho častěji vyváznout s mnohem horšími následky. Proto je vhodné dodržovat známá preventivní bezpečnostní opatření. Patří mezi ně:

  • dodržování předepsané rychlosti,
  • dbaní silničních pravidel,
  • styl jízdy přizpůsobit momentálnímu stavu vozovky a počasí,
  • kontrola motorky před každou jízdou,
  • kvalitní pneumatiky,
  • správné motorkářské oblečení, ochranné prvky, a především přilba na hlavě,
  • perfektní stav motocyklu s pravidelným servisem.

Pojištění odpovědnosti vybírejte pečlivě

Ceny pojištění odpovědnosti se mohou lišit dosti výrazně, proto se vyplatí dát si práci s jejich hledáním. Klidně oslovte více pojišťoven s žádostí o kalkulaci, případně zkuste nějaký srovnávač. Nehleďte přitom jen na cenu, ale i na další výhody, které ke smlouvě dostanete.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *