Renault oficiálně představuje model Austral, nové kompaktní SUV, které v nabídce značky nahrazuje kompaktní crossover Kadjar. Oproti němu novinka nejen změnila jméno, ale výrazně změnila také design a vsadila výhradně na elektrifikované motory. V nabídce navíc nezůstane osamocena. Výchozí Austral (interně HHN) totiž doplní prodloužená varianta s místem až pro sedm osob (interně RHN), která podle všeho nahradí dnešní Koleos, a také úplná novinka v nabídce, v podobě SUV kupé (interně DHN). Ta do budoucna nepřímo nahradí model Talisman.
Jméno Austral, pocházející z latinského výrazu „australis“ (tedy „jižní břeh“), je rozšířené v mnoha evropských jazycích. Je napsáno v plném znění a podle oficiálního prohlášení uvádí francouzský původ výrobce. „Je to jméno, které vybízí k cestování a dokonale se hodí pro SUV. Jeho fonetika je harmonická, vyvážená a snadno vyslovitelná pro každého a má mezinárodní rozsah,“ říká k použití tohoto jména Sylvia Dos Santos, vedoucí oddělení strategie názvů a jmen ředitelství globálního marketingu společnosti Renault.
Výrazný design
Už dopředu automobilka naznačovala, že se design inspiruje modelem Mégane E-Tech Electric. Na ten odkazuje třeba tvar hlavních světlometů. Celková silueta však navazuje na předcházející model. „Elegantní a technologický,“ popisuje Austral Gilles Vidal, šéf designu společnosti Renault.
„Renault Austral kombinuje výrazné stylistické prvky, které mu dodávají dynamický a elegantní design. Zmenšili jsme mezery v karoserii, zdokonalili jsme zpracování, aby se okamžitě vytvořil pocit kvality,“ doplňuje Vidal. Jedním z výrazných stylistických prvků vozu má být výrazná strukturální linie ve spodní části boků karoserie. Svažuje se směrem dopředu, čímž zvyšuje dynamiku siluety vozu. Styl pak dále zdůrazní nové provedení Esprit Alpine inspirované sportovně orientovanou značkou Alpine.
Renault Austral je schopen pojmout až pět cestujících při celkové délce 4,51 metru. To znamená, že nástupce Kadjaru vyrostl, předchůdce je totiž dlouhý 4,48 metru.
Interiér jak u Méganu
Také interiér se inspiroval koncepcí z crossoveru Mégane E-Tech Electric. Využívá koncepci s dvěma digitálními obrazovkami, s vertikálně orientovaným displejem infotainmentu. Jde o novou generaci multimediálního systému OpenR vyvinutého s Googlem. Nechybí tak některé jeho funkce, jako Google Mapy nebo Google vyhledávání. Renault slibuje intuitivnost a snadné ovládání.
Interiér Australu se prezentuje jako praktický a variabilní. Uvnitř se nachází odkládací prostory o souhrnném objemu 30 litrů. Zadní lavice je dělená a posuvná v podélném směru o 16 cm. Zadní cestující mohou také pohodlně sedět podle svých preferencí díky nastavitelnému úhlu opěradla zadní lavice (25°, 27° a 29°).
Počítá se i s bohatou výbavou, jako je 360° kamerový systém, head-up displej (o velikosti 9,3″) nebo sedačky s masážní funkcí.
Přijde nový hybrid
Stejně jako dosud i nové kompaktní SUV Renaultu sdílí technický základ s aliančním Nissanem Qashqai (generace J12), tentokrát však v podobě platformy CMF-C z nejnovější třetí generace crossoveru japonské značky. Specialitou je však dostupný systém 4Control Advanced kombinující víceprvkovou zadní nápravu s řízením čtyř kol. Díky přidání aktuátoru řízení na víceprvkové zadní nápravě je nově úhel natočení zadních kol v opačném směru než předních kol 5°. Výsledkem toho je poloměr otáčení pouhých 10,1 metru.
Automobil přitom do prodeje vstoupil výhradně v elektrifikovaných formách. Základem je mild-hybrid na bázi dobře známého čtyřválce 1.3 TCe, s 12V elektrickým systémem, ve variantách se 103 kW a 118 kW. Zatímco slabší provedení spolupracuje se šestistupňovým manuálem, pro silnější je tu bezstupňová převodovka Xtronic.
Dále je tu nový mild hybrid Advanced, který chce sloužit jako alternativa k turbodieselu, jež na českém trhu nabídnut nebude. Kombinuje nový 1,2litrový přeplňovaný tříválcový zážehový motor s 48V lithium-iontovou baterií a startér- alternátor. Výsledkem je výkon 96 kW.
Vrcholem je pak hybrid E-Tech nové generace. Kombinuje nový benzinový přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru, dva elektromotory (trakční motor „e-motor“ a vysokonapěťový generátor, který zajišťuje startování tepelného motoru, řazení a dobíjení baterie) a inteligentní automatickou multimódovou bezspojkovou převodovku. Nový přeplňovaný tříválec s výkonem 96 kW je spojen s výkonnějším elektromotorem (50 kW) a lithium-iontovou baterií s větší kapacitou (1,7 kWh/400 V). Kombinovaný výkon činí 103 kW nebo 147 kW podle verze.
Očekávaný konec Kadjaru
Konec označení Kadjar se přitom očekával. Dosavadní kompaktní crossover vyráběný od roku 2015 nikdy nedosáhl na očekávané prodeje, konkurenční vozy bývaly prodejně úspěšnější. Renault se tak rozhodl u nástupce vsadit na nové jméno, aby zdůraznil odlišnosti od Kadjaru. Příchod novinky se přitom podle všeho mírně pozdržel, v minulosti se spekulovalo o debutu nástupce Kadjaru už na konci roku 2021.
Austral se bude vyrábět ve španělské továrně Palencia, kde vzniká už dnešní provedení. Objednávky nového Renaultu Austral se rozběhnou v druhé polovině roku 2022 a prodej vozu na přelomu letošního a příštího roku. Plánovaný odvozený nástupce Koleosu pak bude následovat v roce 2023 a SUV kupé přijde v roce 2024. Vyplývá to alespoň z produktového plánu značky zveřejněného na začátku roku 2021, v němž se počítá s blíže nespecifikovanými velkými modely právě pro roky 2023 a 2024.
Renault Austral: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4510 x 1825 x 1618 x 2667 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 500 litrů (430 litrů u verze E-Tech Hybrid)
- Výroba: 2022- (Palencia, Španělsko)