Novinky

Nové Volvo XC90 přijde v roce 2022. Nebo tomu bude jinak?

Volvo XC90 dnes hraje v nabídce švédské značky klíčovou roli. Nejenže slouží jako vlajková loď její nabídky SUV, ale zároveň jde o její třetí nejprodávanější model. Za deset měsíců roku 2021 má na svém kontě 89.041 prodaných kusů, což z modelů Volvo překonaly jen XC60 (177.995 prodaných kousků) a XC40 (170.907 exemplářů). Když se tak blíží příchod nové generace XC90, je s napětím očekávaná. Nové Volvo XC90 se podle oficiálních zpráv představí ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022.

Očekávaní zesilují i proto, že z centrály automobilky přicházejí zákulisní informace o možnosti výrazné proměny nadcházející třetí generace XC90. Mluví se o tom, že nové Volvo XC90 využije tvarů loňského konceptu Recharge, což by znamenalo přeměnu z ryze rodinného SUV do ladněji působícího crossoveru. I tak si však má příští XC90 uchovat svoji praktičnost, tak vyhledávanou u předchozích generací.

Taková změna má jistě co dočinění s aktuálními prodejními trendy a zároveň snahou o snížení flotilových emisí. Mluví se o tom, že o typická SUV napříč Evropou začíná klesat zájem (kvůli jejich image zbytečně velkých „mastodontů“), a to právě ve prospěch crossoverů. Ty si sice uchovávají silné vlastnosti SUV (zvýšenou světlost a s tím související snazší nastupování nebo dobrý rozhled), avšak jsou zabalené do elegantnějšího celku. Nižší karoserie než u klasických SUV pak pomáhá aerodynamice a tím i úspornosti, což má snížit vypouštěné emise.

Elektromobil jistotou

Emise jsou přitom pro Volvo dnes velkým tématem. Volvo chce do roku 2030 prodávat výhradně elektřinou poháněné automobily, a tak se postupně zbavuje klasických spalovacích motorů. Znát to má být právě na příští XC90. Ta nabídne čistě elektrickou verzi, naopak v portfoliu bude chybět turbodiesel. Volvo se takových agregátů postupně zbavuje, a to přestože právě ve velkých SUV (potažmo crossoverů) stále dávají v praxi největší smysl a jsou i pořád žádané. Benzinové motory pro novou XC90 nabídnuty budou, byť patrně výhradně v elektrifikované formě, jakožto mildhybridy a plug-in hybridy.

Právě zástavbu elektrického pohonu umožní nový technický základ, v podobě nové generace platforma SPA (tzv. SPA2). Architektura má být elektropohonu přizpůsobena třeba i tím, že kabina novinky má mít rovnou podlahu, bez tradičně vyvýšeného tunelu. Technika rovněž umožní použití pohonu všech kol, který už je dnes u tak velkého auta prakticky samozřejmostí.

Jak je patrné, nové Volvo XC90 se v nadcházející generaci výrazně promění. I proto se spekuluje o tom, zda si velké SUV vůbec uchová stávající označení. V minulosti se spekulovalo o možném použití označení XC100, dnes se mluví dokonce o slovním jméně, což by u Volva bylo novinkou. V tomto směru se diskutuje o pojmenování Volvo Embla, které má značka registrované. To odkazuje na první ženu v severské mytologii. Stávající logika alfanumerického značení modelů značky se datuje do devadesátých let, předtím Volvo používalo číselné značení.

(vydáno 4. prosince 2021 7:39, naposledy aktualizováno 28. dubna 2022 21:02)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *