Vozy střední třídy dnes už nejsou takovým hitem jako kdysi, a tak mnozí výrobci tuto kategorii zcela opustili. Jiní ji zase chtějí do budoucna pojmout jinak, Opel nebo Ford plánují dnešní Insignii, respektive Mondeo nahradit crossoverem. A pak se najdou i takové značky, které se navzdory trendům hodlají do této kategorie vrátit. Takovou je Citroën, který v průběhu roku 2021 plánuje uvést nástupce modelu C5, známého zatím pod interním označením E43.
Citroën přitom patří mezi značky, které střední třídu na evropských trzích v minulosti opustily, když sedan a kombi C5 ukončené v roce 2017 nahradil SUV C5 Aircross. Po letech však francouzská značka chystá opět návrat. V Číně se C5 prodávala dál, a tak když se připravuje její nová generace, rozhodl se Citroën vůz opět uvést také na starém kontinentu. Vedení značky totiž už delší dobu tvrdí, že je segment D pro ni nadále důležitý.
Nezvyklý design
Nebyl by to ale Citroën, který dnes opět razí avantgardní styl, aby svého nového zástupce segmentu D nepojal osobitě. První snímky prototypů totiž potvrzují dřívější zprávy, že nepůjde o typického člena střední třídy. Nová C5 se totiž inspiruje světem crossoverů, a tak přijede se zvýšeným postojem. Vybrané detaily pak budou navazovat na aktuální stylistický jazyk značky, využitý už třeba u kompaktního modelu C4. Ostatně ani ten není ten typický model segmentu C.
Příď tudíž dostane motiv jakýchsi motýlích křídel, které tvoří rozdělené světlomety v kombinaci s logem výrobce na přídi. Tento detail už používá právě C4, přičemž Citroën jej poprvé avizoval už v roce 2016 konceptem CXperience. Zákulisní zprávy pak hovoří o výklopné zádi, což by znamenalo, že C5 bude po letech opět liftbackem. Příď i záď krátce před premiérou naznačilo zveřejněné video lákající na debut auta:
Právě z CXperience by mohlo být použito vícero prvků. Koncept totiž nevyužíval typické detaily takhle velkých aut, jako je dřevo či chrom, což je něco, čím by se od konkurence mohl odlišovat i sériový automobil. V rámci zdůrazňování komfortu pak očekávejme osobité detaily zvyšující pohodlí, jako jsou třeba měkké sedačky nebo komfortně naladěný podvozek s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy. Jelikož je pak Citroën v rámci nově vzniklého koncernu Stellantis typicky mainstreamovou značkou (spolu s Fiatem), dá se očekávat spíše dostupná cenovka než luxusní ladění, jaké bylo pro velké Citroëny kdysi zvykem.
Jak to bude s motory?
Šéf značky Vincent Cobée pak už dříve avizoval, že nová C5 nepřijedete s čistě elektrickým pohonem. Poslední změny strategie francouzských značek však nevylučuje, že se tento plán na poslední chvíli nezměnil.
K dispozici naopak jistě bude plug-in hybrid. Zatím ve hvězdách je nasazení turbodieselů, v rámci odklonu značky od tohoto pohonu, základ by naopak údajně mohl tvořit benzinový tříválec 1.2 PureTech. Dnes už jsme zkrátka v době, kdy tříválec ani ve střední třídě nepůsobí nepatřičně.
Základ každopádně poskytne platforma EMP2 vyvinutá koncernem PSA (dnes součást skupiny Stellantis). To znamená motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol. Čtyřkolku umožní jedině plug-in hybridní verze díky elektromotoru pohánějícího zadní nápravu. Délka novinky se má pak pohybovat okolo 4,85 metru. Bude tak sdílet dlouhý rozvor s prodlouženým Peugeotem 508L pro čínský trh. Nový Citroën C5 bude tedy větší než u nás prodávaný Peugeot 508. Velikostí bude odpovídat někdejšímu Citroënu C6, a tak není pořád vyloučeno, že novinka nakonec využije jeho jméno.
Nástupce modelu Citroën C5 se podle předběžných zpráv má představit na jaře 2021, a to prvotně ve verzi pro čínský trh, který bude jeho klíčovým odbytištěm. Prodávat by se pak mohl začít na podzim. Pokračující pandemie koronaviru v kombinaci s dokončením fúze PSA a FCA (a možné související změny strategie) ale znamenají, že se předběžné plány mohly změnit a novinka francouzské značky se opozdí.