Anketa evropské Auto roku 2023 zná svého vítěze. Stal se jím poměrně nečekaně Jeep Avenger, zatím nejmenší model této americké značky a první sériový elektromobil od Jeepu. Je to poprvé, co Jeep v této anketě zvítězil. Jako tradičně, evropské Auto roku se vybíralo ve dvoukolové volbě, vítěze vybrala odborná porota mezi osmi finalisty. Osmička automobilů přitom dokázala dnešní trend elektrifikace. Mezi osmi auty je jen jedno, které vůbec nenabízí čistě elektrickou verzi.
Vítěz byl tentokrát vyhlášen již 13. ledna, takže se laureát bude moci svým renomovaným titulem COTY 2023 pyšnit prakticky po celý rok. Slavnostní vyhlášení tentokrát proběhlo před zahájením autosalonu v Bruselu, zatímco v posledních deseti letech se tak dělo až na březnovém ženevském autosalonu. Ten se ale ani v roce 2023 nebude konat, a tak vyhlášení vítěze bylo přesunuto.
Finalisté ankety evropské Auto roku 2023 nakonec získali tolik bodů:
- Jeep Avenger (328 bodů)
- Volkswagen ID.Buzz (241 bodů)
- Nissan Ariya (211 bodů)
- Kia Niro (200 bodů)
- Renault Austral (163 bodů)
- Peugeot 408 (149 bodů)
- Subaru Solterra/Toyota bZ4X (133 bodů)
Čtyři z nich jsou tudíž vozy nabízené čistě jako elektromobily – crossover Nissan Ariya, dvojčata Subaru Solterra a Toyota bZ4X a MPV VW ID.Buzz. Avenger, 408 a Niro pak elektrickou verzi nabízejí. Jedině tak Austral, nástupce Kadjaru, čistě elektrickou variantu nemá. Dostupný je však jako hybrid. I přes rozsáhlou elektrifikaci finalistů jich v loňském ročníku bylo ještě více – tehdy se do finále dostalo hned šest modelů dostupných výhradně jako elektrovůz a i ten sedmý takové provedení nabídne.
Finálová osmička pro ročník 2023 vzešla z 27 modelů, které splnily podmínky zařazení do ankety. V prvním kole volby uzavřené 22. listopadu každý z porotců 61 porotců z 23 evropských zemí anonymně označil sedm svých favoritů. Díky technicky spřízněné dvojici bZ4X/Solterra se tak do finále dostalo hned osm aut.
Do finále se tak mimochodem nedostaly Alfa Romeo Tonale, Dacia Jogger, Hodna Civic, Kia Sportage, MG 4, Opel Astra nebo třeba Toyota Aygo X.
Dlouhá historie ankety
Před druhým kolem si odborná porota evropských novinářů finalisty ještě vyzkoušela na belgické trati Circuit de Mettet.
Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží od roku 1963. Organizaci zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern předloni nahradily Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 61 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Letos je mezi nimi šest žen. Českou republiku od roku 2016 zastupuje Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil.