Auto roku 2023: Evropská anketa zná své finalisty

Nadcházející ročník ankety evropské Auto roku 2023 se začíná rýsovat. Organizátoři už zveřejnili seznam finalistů, z nichž odborná porota bude vybírat vítěze. Osmička automobilů přitom dokazuje dnešní trend elektrifikace. Mezi osmi auty je jen jedno, které vůbec nenabízí čistě elektrickou verzi.

Titul evropské Auto roku 2023 získá jeden z těchto modelů:

Čtyři z nich jsou tudíž vozy nabízené čistě jako elektromobily – crossover Nissan Ariya, dvojčata Subaru Solterra a Toyota bZ4X a MPV VW ID.Buzz. Avenger, 408 a Niro pak elektrickou verzi nabízejí. Jedině tak Austral, nástupce Kadjaru, čistě elektrickou variantu nemá. Dostupný je však jako hybrid. I přes rozsáhlou elektrifikaci finalistů jich v loňském ročníku bylo ještě více – tehdy se do finále dostalo hned šest modelů dostupných výhradně jako elektrovůz a i ten sedmý takové provedení nabídne.

Finálová osmička pro ročník 2023 vzešla z 27 modelů, které splnily podmínky zařazení do ankety. V prvním kole volby uzavřené 22. listopadu každý z porotců 61 porotců z 23 evropských zemí anonymně označil sedm svých favoritů. Díky technicky spřízněné dvojici bZ4X/Solterra se tak do finále dostalo hned osm aut.

Do finále se tak mimochodem nedostaly Alfa Romeo Tonale, Dacia Jogger, Hodna Civic, Kia Sportage, MG 4, Opel Astra nebo třeba Toyota Aygo X.

Vyhlášení v Bruselu

Před druhým kolem si odborná porota evropských novinářů finalisty ještě vyzkouší na belgické trati Circuit de Mettet. Vítěz bude následně vyhlášen již 13. ledna, takže se laureát bude moci svým renomovaným titulem COTY 2023 pyšnit prakticky po celý rok. Slavnostní vyhlášení tentokrát proběhne před zahájením autosalonu v Bruselu, zatímco v posledních deseti letech se tak dělo až na březnovém ženevském autosalonu. Ten se ale ani v roce 2023 nebude konat, a tak vyhlášení vítěze bylo přesunuto.

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží od roku 1963. Organizaci zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern předloni nahradily Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 61 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Letos je mezi nimi šest žen. Českou republiku od roku 2016 zastupuje Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *