Novinky

IAA 2021 v Mnichově za rohem. Zajímavé novinky ukáže BMW, Dacia, Kia i Mercedes

Německý Autosalon IAA se tradičně léta konal ve Frankfurtu nad Mohanem, pro rok 2021 se však přesouvá do Mnichova. Přesun do jiného města a změna koncepce mají zajistit větší návštěvnost, s níž frankfurtský autosalon delší čas bojoval. Přípravy IAA 2021 v Mnichově však silně ovlivňuje pandemie koronaviru, kvůli níž se řešilo, zda se tato výstava vůbec letos uskuteční. Přípravy však i v létě probíhají v plném proudu.

Kdo se zúčastní?

Organizátoři přitom hlásají první účastníky. Naposledy svoji účast na mnichovském autosalonu 2021 potvrdily Ford, Hyundai a Renault. Už dříve pak vyšlo najevo, že do Mnichova dorazí sportovní divize Volva zaměřená na vozy s ekologickým pohonem, Mercedes-Benz a jeho značka Smart zaměřená na minivozy nebo BMW, včetně britského Mini.

Silně zastoupeny mají být také čínské automobilky, účastnit se chtějí Nio, SAIC, Wey či Xpeng. Naopak z VW Group svoji účast oznámily jen mateřský Volkswagen, Audi, Porsche a Cupra. SEAT a Škoda by podle současných propozic mohly v Mnichově chybět. Stejně tak se v bavorské metropoli nakonec nebude prezentovat koncern Stellantis, a to ani v případě domácího Opelu.

IAA 2021 Předběžný seznam účastníků
Audi, BMW, Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Nio, Polestar, Porsche, Renault, SAIC, Smart, Volkswagen, Wey, Xpeng
Zdroj: Automobilky

Avizované premiéry

Právě oznámené značky už potvrdily také první premiéry. Hned několik jich chystá ryze domácí BMW, které se chlubí, že na IAA 2021 bude největším vystavovatelem. Prezentovat se bude v halách na výstavišti, v sídle BMW, známém „čtyřválci“, v budově BMW Welt, v BMW Muzeu i v BMW hubech, které se zabývají tématy udržitelnosti a oběhového hospodářství na náměstí Max-Josef-Platz před Bavorskou státní operou. Přímo v Mnichově sídlící automobilka na IAA 2021 odhalí modernizované verze SUV X3 a X4 nebo novou generaci kupé řady 2. Chybět nebude ani Mini, další člen BMW Group, s konceptem Urbanaut.

Smart pak na IAA 2021 zahájí svoji novou éru, spjatou s čínskou automobilko Geely. Představí totiž koncept eSUV avizovaného SUV s elektrickým pohonem, který bude úplnou novinkou značky. Využije charakteristický design Smartu s novou technikou od Geely, v podobě jím vyvinuté platformy SEA (Sustainable Experience Architecture – udržitelná pokročilá architektura).

Mercedes-Benz přitom slibuje hned osm premiér, z toho jednou by měl být i výkonný hybrid, zřejmě nové C 63 AMG. Stuttgartský výrobce nicméně oficiálně potvrdil debut nového velkého sedanu s elektrickým pohonem EQE, stejně jako AMG verzi EQS a koncept elektrického Mercedes-Maybachu. Evropanům pak bude poprvé prezentováno elektrické SUV EQB.

Audi zase naznačuje odhalení konceptu vzniklého v rámci projektu Artemis, prostřednictvím nějž je vyvíjena moderní technika pro elektrovozy budoucnosti. Cupra ukáže zase koncept UrbanRebel naznačující podobu připravovaného elektroauta do města. Elektrickou premiéru chystá také Renault, který v Mnichově ukáže nový elektrický crossover Mégane E-Tech Electric. Dacia naopak připravuje premiéru nového sedmimístného auta pro rodiny, nazvaného Jogger, což má být připravovaný crossover jako náhrada za Logan MCV a Dokker.

IAA 2021: Předběžný seznam vystavených novinek
ZnačkaModel
Audikoncept Grand Sphere
BMW2 kupé, iX5 Hydrogen, X3 facelift, X4 facelift
CupraBorn, Formentor VZ5, UrbanRebel concept
DaciaBigster, Jogger
FordMustang Mach 1
Hyundaii20 N, Ioniq 5, Kona N
KiaEV6, Sportage
Mercedes-BenzAMG C (?), C All-Terrain Citan, EQE, EQG (?), EQS AMG, S 680 Guard
MiniVision Urbanaut
PorscheEV concept, Macan facelift
RenaultMégane E-Tech Electric
SmarteSUV
Volkswagenkoncept ID.1 (?), Taigo
Zdroj: Automobilky

IAA 2021 jako přehlídka mobility

Oznámení účastníků i jejich premiér premiér je dobrá zpráva. V minulých měsících totiž vyšlo najevo, že organizátoři IAA 2021 bojují se zájmem tradičních vystavovatelů. Vysvětlováno to bylo hlavně pandemií čínské chřipky, a tak se mluvilo o možnosti, že by část prezentací proběhla jen online.

Na druhou stranu se spekulovalo o tom, zda to není důsledek i změny koncepce. Mnichovský autosalon totiž nemá být ta typická výstava automobilů, jak ji známe z Ženevy, Paříže nebo Frankfurtu. IAA se totiž nově prezentuje jako přehlídka mobility, větší důraz tak má být kladen i na alternativní způsoby dopravy. I proto je naopak o akci velký zájem třeba mezi výrobci elektrokol, když se jí chtějí účastnit třeba Bergamont, Ca Go, Fixie, GasGas Bicycle, Husqvarna E-Bicycles, R Raymon, Riese & Müller, Scott, Simplon, Specialized, Stromer, QWIC, Votec, Bio-Hybrid a Mocci. Ostatně výstava se nebude konat jen na mnichovském výstavišti, ale také v centru bavorské metropole.

Různé formáty výstavy

Konkrétně se počítá se třemi formáty. Tzv. summit se bude konat na mnichovském výstavišti, kdy bude nejvíce připomínat tradiční autosalon. Samotné výstavní plochy však mají být menší než kdysi, protože spíše než na prezentaci celých modelových řad mají představovat klíčové novinky.

„Blue Line,“ neboli modrá ulička, pak spojí mnichovské výstaviště s centrem města. Půjde vlastně o testovací dráhu, na níž si zájemci vyzkouší nové technologie, jako jsou vozidla s nízkoemisními pohonnými systémy.

„Open Space“, otevřený prostor, pak bude otevřen pro širokou veřejnost. Na vybraných místech centra Mnichova tak budou prezentovány vize, inovace a nová řešení udržitelné mobility. Cílem je přilákat i tu veřejnost, která by jinak na automobilovou výstavu nešla, a to i prostřednictvím pestrého programu.

Vstupné

Mnichovský autosalon 2021 se bude konat mezi 6. a 12. zářím. První den bude výhradně novinářský, pro veřejnost bude výstaviště otevřeno od 7. září.

Právě koncepce výstavy v centru Mnichova znamená, že takovou výstavní plochu si budou moci návštěvníci prohlédnout zcela zdarma. Když si však připlatí od 20 eur (online, na místě 22 eur), získají jednodenní vstupenku na speciální výstavní plochy, dostupné už za poplatek. Tato možnost se nabízí v dnech 7. až 9. září. Od pátku 10. do neděle 12. září však tato vstupenka vyjde na 25 eur (respektive 27 eur na místě). Pro studenty činí jednodenní vstupné 10 eur při nákupu online, respektive 12 eur při nákupu na místě.

Protiepidemiologická opatření nicméně znamenají, že na akci budou vpuštěny jen ty osoby, které byly testovány na covid-19, očkovány proti koronaviru, nebo koronavirem prošly.

Z Frankfurtu do Mnichova

Německý autosalon IAA se léta konal ve Frankfurtu nad Mohanem. Konkrétně už od roku 1951, kdy se později začal střídat se stejnojmennou výstavou v Hannoveru, zaměřenou však na užitková a nákladní vozidla. Předtím se však tento německý autosalon konal také třeba v Berlíně.

Poslední ročníky však trápil klesající zájem, a to jak ze strany vystavovatelů, tak především návštěvníků. I proto pořadatel, německá Asociace automobilového průmyslu (VDA), loni rozhodla o změně formátu. Vybíralo se ze sedmi měst, která představila svoji vize autosalonu (Berlín, Mnichov, Hamburk, Frankfurt nad Mohanem, Kolín nad Rýnem, Stuttgart a Hannover), z nichž nakonec byla vybrána metropole Bavorska. Nechme se tak překvapit, zda mnichovský autosalon bude mít jednou takové jméno jako ten frankfurtský.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *