Kompaktní crossover Subaru odvozený od modelu Impreza si za těch několik generací vydobyl silné postavení na trhu a dnes jde dokonce o nejžádanější model značky na evropských trzích. Přesto přichází nyní významná změna, když model XV se nově přejmenovává na Crosstrek. Subaru totiž z globálního pohledu sjednotilo názvy tohoto modelu, přičemž vsadilo právě na jméno známé dosud mimo Evropu. Přijíždí tak nové Subaru Crosstrek jen s novým jménem, nebo je těch změn proti předchůdci více? To jsem zjišťoval během týdenního testu vrcholné verze Executive.
Sportovnější vizáž
Co se týče designu, tak je na první pohled hned patrné, že Crosstrek je přímou náhradou za XV, koncepčně totiž novinka na předchůdce přímo navazuje. Ostatně i rozměry se mezigeneračně měnily jen decentně. Crosstrek je o 10 mm delší a o 10 mm nižší než předchůdce, rozvor se natáhl o nepatrných 5 mm.
Bližší pohled na crossover nadále spřízněný s kompaktním hatchbackem Impreza však dokazuje agresivnější vizáž, kombinovanou s výrazným bytelným oplastováním spodní části karoserie. Výsledkem využití stylistiky Dynamic x Solid je moderněji pojatý automobil, který svým vzezřením zaujme. Jestliže Subaru v minulých letech někdy působily až moc konzervativně, Crosstrek je výrazným vozem, zvlášť v cihlovém laku testovaného exempláře. Tento odstín (Sun Blaze Pearl) je mimochodem novinkou v nabídce.
Povedená kabina
Kabina koncepčně navazuje na větší Outback, což primárně znamená vertikálně orientovanou obrazovku multimediálního systému s úhlopříčkou 11,6″. I přes úctyhodné rozměry ji nadále doplňují konvenční ovladače od nastavení teploty klimatizace, což usnadňuje její ovládání během jízdy. Ono těch konzervativních detailů je uvnitř vícero – kolébkové spínače vyhřívání sedadel nebo analogové budíky před řidičem už mohou na některé zájemce působit jako milý retro prvek. Na druhou stranu tyto prvky v praxi fungují, tak proč je měnit. Zvlášť analogové přístroje jsou skvěle čitelné, a tak mi tu digitální přístrojový štít vůbec nechyběl. To bych spíše ocenil vyspělejší parkovací kameru, za šera už z pohledu dnešní konkurence nemá tak kvalitní obraz.
Z hlediska kvality použitých materiálů a jejich zpracování však nemám slov, jako ostatní Subaru i Crosstrek působí kvalitně a naprosto bytelně, což při jízdě zdůrazňuje i tuhá konstrukce. Z auta je skvěle vidět, díky nízké palubní desce, tenkým A-sloupkům i velkorysému prosklení. V tomto směru se myslelo na takové detaily, jako třeba prodloužení stírače zadní okna, pro účinnější výhled za deště.
Plusem je pak slušný vnitřní prostor. I na zadních sedadlech má dospělý před koleny dostatečnou rezervu. Nad hlavou je to rovněž v pořádku, vyšší postavy se však mohou cítit omezeny “hrbem” od střešního okna. Přední sedadla jsou pohodlná, čemuž pomáhá i nová konstrukce snižující kývavé pohyby hlavy během jízdy.
Zavazadelník s udávaným objemem 315 litrů je v rámci této velikostní kategorie spíše menší. Je vcelku nízký, kvůli bateriím hybridu v podlaze je pod podlahou jen malá odkládací schránka, třeba na povinnou výbavu. Na druhou stranu, pro každodenní použití to stačí. Navíc se sem klidně vejde napřič i složený kočárek, včetně korbičky. Díky šikovné shrnovací roletě lze kufr klidně využít po strop.
Jak jezdí hybrid?
Zatímco předchůdce nabídl hybridní pohon až v průběhu životního cyklu, nové Subaru Crosstrek na český trh přichází výhradně jako hybrid. Ten koncepčně vychází z předchůdce, základem je tak atmosférický benzinový dvoulitr typu boxer s přímým vstřikováním, který je spojený s elektromotorem instalovaným v bezestupňové převodovce Lineartronic. Mezigeneračně však došlo k několika úpravám, spalovací motor má upravený blok a lepší chlazení. Elektromotor však zůstává spíše pomocný, má výkon jen 12,3 kW, a energii čerpá z akumulátoru s jmenovitou kapacitou 4,8 Ah. Čistě na elektřinu tak Crosstrek jezdí jen ve specifických případech, hlavně při popojíždění.
Ústrojí nabízí rovných 100 kW, což je bohužel o 10 kW méně než u předchozí generace. Při běžné jízdě však tato síla plně postačuje, Crosstrek je tak při pohybu ve městě i na okresních silnicích dostatečně živý. Když však potřebujete předjíždět, nebo máte chuť se svézt rychleji, už se přece jen projeví výkonové limity. Respektive, motor si musí pomáhat vytočením do vysokého pásma otáček. V nich je motor živý, samozřejmě to ale znamená nárůst hlučnosti – byť agregát s protilehlými válci je naprosto kultivovaný. Slušné je však sladění s bezstupňovou převodovkou Lineartronic.
Hybridní pohon zároveň neznamená, že by Crosstrek byl nějak extra úsporný. Dálničních osm litrů a osmilitrový průměr ve městě není vzhledem k vyšší stavbě karoserie nějak špatný, vzhledem k hybridu v útrobách bych však čekal lepší hodnoty. Zvlášť při rychlejším svezení navíc apetit rychle roste, vysoko přes deset litrů na 100 km. Crosstrek se přitom rád sveze, možná i proto v testovaném exempláři dlouhodobá spotřeba činila 9,7 l/100 km.
Geniální podvozek
Naopak doslova geniálně je naladěn podvozek. Už předchozí XV bylo skvěle nastavené, a tak nebylo už co zásadně měnit, přesto se povedlo Crosstrek ještě o chloupek vycizelovat. Podvozek je tak na jednu stranu naprosto pohodlný, zadní náprava na nerovnostech nebouchá, i zpomalovací pruhy hladce filtruje jako nic. Zároveň je však při rychlé jízdě naprosto jistý, byť se v oblouku trochu naklání – vzhledem k vyšší stavbě je to ale pochopitelné, fyziku zkrátka oklamat nejde. Jistotu podporuje i spíše tužší řízení.
Plusem je v tomto směru naprosto bytelná konstrukce, stejně jako tužší řízení. Subaru ale myslí i na běžnou jízdu. Odhlučnění je tak příkladné, až při prudké akceleraci se ozve motor, avšak se svým kultivovaným zvukem.
Líbí se mi pak funkce natáčení světel pomáhající s osvětlením nejen v zatáčkách. Naopak mi trochu vadilo otravné pípání jízdních asistentů varujících i v případě, kdy to tolik potřeba není. Až moc na bezpečnost hraje i navigace – klávesnice pro zadání cílové destinace během jízdy nefunguje, cíl je nutné zadat hlasovým ovládáním, které v češtině bohužel není moc spolehlivé – stalo se mi, že jsem pokyn musel zadávat několikrát, než navigace rozpoznala, do jakého města chci nasměrovat. Překvapila mě též absence předních parkovacích čidel.
Subaru Crosstrek: Technická data
VERZE | 2.0i e-Boxer |
---|---|
Kombinovaný výkon (kW) | 100 |
Točivý moment (Nm) | 182 |
Převodovka | CVT |
Maximální rychlost (km/h) | 198 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 7,7 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 174 |
Objem palivové nádrže (l) | 48 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1687/413 |
Subaru Crosstrek: Další recenze
Adam Václavek, wikicars.cz
Subaru Crosstrek není autem, které si budou kupovat davy. Má mnoho předností – podvozek, schopnosti v terénu, ale i pár nedostatků – spotřeba, nízký výkon. Jde o auto, které si zamiluje specifická skupina zákazníků, a to je dobře. Crosstrek je jako stvořený pro lidi, kteří nikam nespěchají, mají rádi pohodlí, ticho, ocení neobvyklou techniku a k tomu občas vyrazí mimo běžné silnice. Crosstrek je povedené auto, pravé Subaru, ale jak už jsem psal výše, klidně ušetřete a vezměte nižší výbavu. Malá rada na závěr. Nepotřebujete-li vyšší světlou výšku a X-MODE, jenž využijete především při křížení náprav a v blátě/sněhu, můžete sáhnout po hatchbacku Impreza, na kterém v závislosti na výbavě ušetříte 35-70 tisíc Kč.