Renault Austral je nové kompaktní SUV představené v březnu 2022, které v nabídce této francouzské značky nahrazuje kompaktní crossover Kadjar. Oproti němu novinka nejen změnila jméno, ale výrazně změnila také design a vsadila výhradně na elektrifikované motory. V nabídce navíc nezůstane osamocena. Výchozí Austral (interně HHN) totiž doplní prodloužená varianta s místem až pro sedm osob (interně RHN), která podle všeho nahradí dnešní Koleos, a také úplná novinka v nabídce, v podobě SUV kupé (interně DHN). Ta do budoucna nepřímo nahradí model Talisman.
Nebyly nalezeny žádné obrázky
Jméno Austral, pocházející z latinského výrazu „australis“ (tedy „jižní břeh“), je rozšířené v mnoha evropských jazycích. Je napsáno v plném znění a podle oficiálního prohlášení uvádí francouzský původ výrobce. „Je to jméno, které vybízí k cestování a dokonale se hodí pro SUV. Jeho fonetika je harmonická, vyvážená a snadno vyslovitelná pro každého a má mezinárodní rozsah,“ říká k použití tohoto jména Sylvia Dos Santos, vedoucí oddělení strategie názvů a jmen ředitelství globálního marketingu společnosti Renault.
Výrazný design
Už dopředu automobilka naznačovala, že se design inspiruje modelem Mégane E-Tech Electric. Na ten odkazuje třeba tvar hlavních světlometů. Celková silueta však navazuje na předcházející model. „Elegantní a technologický,“ popisuje Austral Gilles Vidal, šéf designu společnosti Renault.
„Renault Austral kombinuje výrazné stylistické prvky, které mu dodávají dynamický a elegantní design. Zmenšili jsme mezery v karoserii, zdokonalili jsme zpracování, aby se okamžitě vytvořil pocit kvality,“ doplňuje Vidal. Jedním z výrazných stylistických prvků vozu má být výrazná strukturální linie ve spodní části boků karoserie. Svažuje se směrem dopředu, čímž zvyšuje dynamiku siluety vozu. Styl pak dále zdůrazní nové provedení Esprit Alpine inspirované sportovně orientovanou značkou Alpine.
Renault Austral je schopen pojmout až pět cestujících při celkové délce 4,51 metru. To znamená, že nástupce Kadjaru vyrostl, předchůdce je totiž dlouhý 4,48 metru.
Interiér jak u Méganu
Také interiér se inspiroval koncepcí z crossoveru Mégane E-Tech Electric. Využívá koncepci s dvěma digitálními obrazovkami, s vertikálně orientovaným displejem infotainmentu. Jde o novou generaci multimediálního systému OpenR vyvinutého s Googlem. Nechybí tak některé jeho funkce, jako Google Mapy nebo Google vyhledávání. Renault slibuje intuitivnost a snadné ovládání.
Interiér Australu se prezentuje jako praktický a variabilní. Uvnitř se nachází odkládací prostory o souhrnném objemu 30 litrů. Zadní lavice je dělená a posuvná v podélném směru o 16 cm. Zadní cestující mohou také pohodlně sedět podle svých preferencí díky nastavitelnému úhlu opěradla zadní lavice (25°, 27° a 29°).
Počítá se i s bohatou výbavou, jako je 360° kamerový systém, head-up displej (o velikosti 9,3″) nebo sedačky s masážní funkcí.
Přijde nový hybrid
Stejně jako dosud i nové kompaktní SUV Renaultu sdílí technický základ s aliančním Nissanem Qashqai (generace J12), tentokrát však v podobě platformy CMF-C z nejnovější třetí generace crossoveru japonské značky. Specialitou je však dostupný systém 4Control Advanced kombinující víceprvkovou zadní nápravu s řízením čtyř kol. Díky přidání aktuátoru řízení na víceprvkové zadní nápravě je nově úhel natočení zadních kol v opačném směru než předních kol 5°. Výsledkem toho je poloměr otáčení pouhých 10,1 metru.
Automobil přitom do prodeje vstoupil výhradně v elektrifikovaných formách. Základem je mild-hybrid na bázi dobře známého čtyřválce 1.3 TCe, s 12V elektrickým systémem, ve variantách se 103 kW a 116 kW. Zatímco slabší provedení nazvané mild hybrid 140 spolupracuje se šestistupňovým manuálem, pro silnější mild hybrid 160 auto je tu bezstupňová převodovka Xtronic.
Dále je tu nový mild hybrid Advanced, který chce sloužit jako alternativa k turbodieselu, jež na českém trhu nabídnut nebude. Kombinuje nový 1,2litrový přeplňovaný tříválcový zážehový motor s 48V lithium-iontovou baterií a startér- alternátor. Výsledkem je výkon 96 kW.
Vrcholem je pak hybrid E-Tech nové generace, který se začal na českém trhu prodávat v září 2023. Kombinuje nový benzinový přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru, dva elektromotory (trakční motor „e-motor“ a vysokonapěťový generátor, který zajišťuje startování tepelného motoru, řazení a dobíjení baterie) a inteligentní automatickou multimódovou bezspojkovou převodovku. Nový přeplňovaný tříválec s výkonem 96 kW je spojen s výkonnějším elektromotorem (50 kW), lithium-iontovou baterií s větší kapacitou (2 kWh/400 V) a převodovkou, která kombinuje dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro spalovací motor.. Kombinovaný výkon činí 103 kW nebo 147 kW podle verze.
České ceny Renaultu Austral v době zahájení prodeje startovaly na částce 770.000 Kč.
Renault Austral: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4510 x 1825 x 1618 x 2667 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 487-575 litrů s posuvnou lavicí u mild hybridu (430 litrů u verze E-Tech Hybrid)
- Výroba: 2022- (Palencia, Španělsko)
To, že je Austral krásný můžeme všichni vidět na fotografiích všude po internetu. Že je nádherný i v reálu jsem se přesvědčil na vlastní oči na podzimním pražském e-salónu. Otázkou bylo jak bude tato novinka jezdit, to jsem se dozvěděl dnes.
Testovací trať byla krátká pouze 40km, takže jde o opravdu o takové velmi první dojmy. Austral jezdí tiše, odhlučnění je opravdu na špičkové úrovni. Pokud motor nevytočíte, do vysokých otáček, ani o něm nevíte. 1.3TCe běží velmi kultivovaně a zcela bez vibrací.
Převodovka CVT patří k nejkontroverznějším oblastem Australu. Zcela zbytečně. Lepší CVT jsem rozhodně nikdy neřídil. Chová se jako žádný variátor v minulosti což jsem opravdu nečekal. Jde o zcela novou převodovku UK0 od Hitachi, vše co jsem vytýkal staré FK0 (Jatco) třeba u Koleosu 2 tady neplatí. Hydroměnič se evidentně zamyká ihned po rozjezdu. Takže žádné rozvláčné rozjezdy s vytočeným motorem. Rozjezdy jsou naopak sametově plynulé a když chcete umí být i velmi dynamické, bez žádného cukání nebo zbytečného vytáčení. Překvapil mě rovněž velmi široký rozptyl převodových poměrů, rozhodně širší než u staré FK0. Na dálnici umí srazit otáčky do absurdního minima. Nikdy jsem nezažil benzínový motor, který se při dálniční 130kmh umí točit na pouhých 2000ot. To je opravdu velké překvapení a má to evidentně příznivý vliv na spotřebu. UK0 má evidentně výšší účinnost než FK0, 40km okruh jsem absolvoval s průměrem 7,2l je v tom tak půlka dálnic a půlka okreska/obec. To není zlé na benzínové auto s váhou skoro 1540kg.
Dalším překvapením pro mě bylo provedení podvozku. Vůz má velká nízkoprofilová R20 kola a přesto jsem neslyšel ani náznak nějakého bouchání, nebo klepání. Dokonce ani když jsem vzal zapadlý kanál. Klobouk dolů před ladiči podvozku, tohle se nesmírně povedlo. Nevím zda se to týká pouze výbavy Esprit Alpine, kterou jsem měl na test, nebo to platí pro Austral obecně, každopádně podvozek není nastaven na houpavý komfort, ale spíše na agilitu a až sportovní projev. Není vyloženě tvrdý, ale znatelně kopíruje povrch vozovky. Tlumiče jsou evidentně poměrně utažené, což je asi ten důvod, proč si tak bravurně poradí s velkými koly.
Více dojmů z Renaultu Austral na: https://www.facebook.com/RNewsCZ